A B1 blog kult rovata



Amikor a metróépítést még nem kísérte botrány

Archív fotók a Millenniumi Földalatti Vasút építéséről

2015. szeptember 21. - PilarT

Legtöbbetek számára ma már elképzelhetetlen, hogy a metróépítés és a botrány fogalma ne kapcsolódjon össze. (Hiszen a 4-es metró késleltetett átadása és műszaki problémái miatt olykor még mindig hangos a sajtó). Azonban ha hiszitek, ha nem,

a századfordulón még úgy tudtunk metrót építeni, hogy arra az egész ország büszke volt.

79833.jpg

Az 1-es metró, vagyis hivatalos nevén a Millenniumi Földalatti Vasút építésének engedélyezésekor kikötötték, hogy a vasútnak el kell készülnie a millenniumi kiállításra. Ennek érdekében meggyorsították a hatósági eljárást. Ám a vasút építésére, felszerelésére így is

mindössze 20 hónap állt rendelkezésre. 

vasut_gizella_ter_vorosmarty_1896-17_klosz_gyorgy.JPG

1896 - Építkezés a Gizella-téren,

3-_andrassy_vasut_1896-17_klosz_gyorgy.JPG

az Andrássy úton,

vasut_oktogon_1896-17_klosz_gyorgy.JPG

az Oktogonon,

1896-17_vasut_arena_ut_klosz_gyorgy_2.JPG

az Aréna úton.

Az építkezés előkészítő munkálatait már az engedélyokirat kézhezvétele előtt megkezdték. Az építésnél pedig a legkorszerűbb gépeket használhatták, úgy mint villamos üzemű betonkeverő gépet, elektromos szivattyút és a földmunkáknál kotrógépeket. Az építkezéssel párhuzamosan folytak a felszerelési munkák is.

A vasút építési naplója szerint a munkát több dolog is hátráltatta, de mindig nagy szakértelemmel oldották meg a felmerülő problémákat. A Bajza utca és a Városliget közötti szakaszon például szádfalat és víznyelő kutakat kellett építeni a talajvíz miatt, és az alagút oldalfalát is szigetelni kellett. Nem volt lehetőség továbbá a főgyűjtőcsatorna áthelyezésére sem, ezért a vasutat végül fölötte vezették el.

1896-17_vasut_epitkezes_klosz_gyorgy.JPG

3-_andrassy_vasut_1896-17_klosz_gyorgy.JPG

Az 1896. április 11-én tartott hatósági bejáráskor a vasút lényegében készen volt, csak néhány kisebb munka elvégzését írták elő. 

millenniumi_foldalatti_vasut_megallok_1896-17.jpg

A budapesti Millenniumi Földalatti Vasutat a kontinens első földalatti vasútjaként 1896. május 2-án használhatta először a nagyközönség. Az Andrássy úttal együtt 2002-ben 

a világörökség része lett, és nagyobb fennakadások nélkül a mai napig üzemel.

 

Fotók: Wikipédia

A bejegyzés trackback címe:

http://szubkult.blog.hu/api/trackback/id/tr687787012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

hétköznapi libsizmus 2015.09.21. 21:22:55

De mi lett a díszes állomásépületekkel? Mert mostanra már csak egy felülről nyitott lejáró van ott

¿Qué tapas hay? 2015.09.22. 20:16:38

Klassz.

Apróságok: az első kép nem a MillFAV, hanem a 2-es metró Kerepesi úti kéregvezetésű szakaszának építése az ötvenes években. Az Aréna úti kép nem az Aréna úton készült, hanem az Andrássy úton, az Aréna út megálló építéséről.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.09.27. 17:26:50

@¿Qué tapas hay?: No igen, a 2-es metró építése is olyan sikertörténet volt, mint a 4-es...

zoli_ 2015.10.23. 18:08:51

1936- ban lebontották a díszes épületeket.