A B1 blog kult rovata



3 uralkodó, aki különösen szörnyű halált halt

2016. szeptember 28. - PilarT

a0f825c19f3dda978f5343dd88075fb8.jpg

A történelem során nem volt ritka, hogy királyok összeesküvések és gyilkosságok áldozataivá váltak. Az alábbi három uralkodó azonban különösen borzalmas halált halt.

Volt olyan, akit saját trónja zúzott össze, egy másikat saját testvére éheztetett halálra, és akadt olyan is, akit orvul karóba húztak tüzes vassal. Íme I. Béla, I. András és II. Edward brutális halálának története.

I. Béla, akit saját trónja zúzott agyon

010.jpg

I. Béla király tragikus halála igen ismert monda. A Képes krónika tanulsága szerint ugyanis az uralkodót saját trónja sújtotta agyon 1063-ban:

A jámbor Béla király ezután betöltve uralkodásának harmadik évét, királyi jószágán, Dömösön összezúzódott beomló trónján; teste gyógyíthatatlan betegségbe esett; az ország néminemű dolgai miatt félholtan vitték a Kanizsva patakjához; ott távozott el a világból. 

A Kanizsva-patak a nyugati határszélen folyt; a sebesült uralkodót nyugatra vonuló csapatai után szállították, ám Dévény környékén belehalt sérülésébe.

Arra viszont nincs magyarázat, hogy mi volt a különös halálnem oka. Akkora volt a trón, hogy maga alá tudta temetni? Merénylet volt, mert meggyengítették a bútort?

A rejtély talán már soha nem foga megoldódni.

I. András, akit halálra éheztettek

andrew_i_on_his_death_bed_chronicon_pictum_064.jpg

A belviszályok miatt Andrásnak nagyon megromlott kapcsolata testvérével, a fönt említett Bélával. Seregeik először a Tiszántúlon került egymással szembe. A mosoni csata során az Andrást szállító szekér felborult, így került testvére fogságába Zircre. Nem sokkal később ott is halt meg.

Halálával kapcsolatban több változat is létezik. A Képes krónika szerint a megtört királlyal igen rosszul bántak a fogságban. Valószínűleg halálra éheztették.

"András király Németország felé futott, de el nem menekülhetett; a mosoni kapunál ugyanis elfogták. És mivel a Bakony erdejében Zirc nevű udvarházában gondatlanul tartották, meghalt. Szent Ányos hitvalló monostorában temették el, melyet ez a király alapított Tihanyban, a Balaton tavánál."

II. Edward kegyetlen karóba húzása

desktop-1441034108.jpg

II. Edward a történelem legismertebb homoszexuális uralkodója volt. Összeesküvést szőttek ellene, megfosztották a tróntól és fogságba vetették szeretőjével, az ifjú Hugh Le Despenserrel együtt. Az uralkodó foglárjai úgy döntöttek, ott büntetik meg rabjukat, ahol vétkezett, így a gyilkosságról semmilyen külsérelmi nyom nem fog majd tanúskodni.

A királyt egy pompás vacsora elköltése után nem hagyták egyedül őrei. Egyikük a kandalló tüzét piszkálta, másikuk egy ökörszarvat meg egy kis fűrészt szorongatott a kezében, Majd a megadott jelre egy súlyos asztallappal a földre szorították a királyt. Maurice Druon így örökíti meg az angol király életének utolsó pillanatait:

„Gournay felhajtotta a fogoly ruháját, és lehúzta nadrágját, amelynek kopott szövete elhasadt. (...) Gournay megragadta a tűzkaparót. – Ogle! – kiáltotta. – Most dugd bele azt a szarvat! Edward király a kétségbeesés erejével rándult össze, amikor az izzó vas a kifúrt ökörszarvon keresztül a beleibe hatolt. Feltörő üvöltése megremegtette a falakat, a keepet (lakótorony), majd a temető kövei felett végigfutva felriasztotta a falusi házakban alvókat is.”

(A címkép csak ilusztráció)

A bejegyzés trackback címe:

http://szubkult.blog.hu/api/trackback/id/tr1111737011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Terézágyú 2016.09.29. 10:31:14

A királyokat (a külföldieket is) mindig magyar(os) keresztnévvel emlegetjük.

paráznabillegető 2016.09.29. 10:32:51

ennyi?
ennyi???
hát, koma, ez karcsú.
a wikin többet guglizhat ki az ember...

dávidf 2016.09.29. 10:55:56

Utanaolvastam II. Eduard eletenek es a wiki cikk alapjan netto hulyeseg ez a tuzes vas altali halal, mi a forras?

para_noir 2016.09.29. 11:00:50

@paráznabillegető: de így csak 8 perc volt megírni a posztot, ha meg keres még párat, akkor húsz is lett volna.

rettenetes nyílméregbéka 2016.09.29. 11:01:46

@dávidf: Elátkozott királyok c. regény, asszem második kötet, szó szerint onnan vette a srác.

Kishableany 2016.09.29. 11:01:49

@dávidf: az Elatkozott kiralyok cimu francia regeny. No comment. Aki egy tortenelmi regenyt tortenelmi forrasnak tekint....

kovácspéterke 2016.09.29. 11:20:28

@dávidf: abban elég sokan egyetértenek, hogy meggyilkolták, mert elég jól jött a halála azoknak, akik letaszították a trónról. De szinte elképzelhetetlen, hogy egy király megszentelt testével ilyesmi törtéjnen.

para_noir 2016.09.29. 11:22:05

Ó, itt is megy a sértődős cenzúra? :)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2016.09.29. 11:24:29

I. András már korábban agyvérzést kapott - le is bénult -, így már eleve elég rossz állapotban volt, mire a baleset történt vele, és utána még fogságba is került. Szóval a halálra éheztetés kicsit erős lesz azért. (Egyébként a Képes Krónikának sem kell mindent elhinni.:))
A többit már leírták helyettem.

Bright side of life 2016.09.29. 11:25:49

@Kishableany: Alapvetően igazad van, de az Elátkozott királyok nagyon széles körű és alapos kutatómunkán alapul.
A király ilyen módon történt meggyilkolása viszont tényleg csak egy legenda, amelynek lehet alapja is éppen és az is lehet, hogy semmi.

Vlad Tepes a jófiú 2016.09.29. 11:39:17

@dávidf:
@Kishableany megelőzött. Druon ráadásul még csak nem is történész, hanem egy irodalmi vénával megáldott a katona és politológus volt.
Ettől függetlenül az Elátkozott királyok egy bitang jó könyv.

Vlad Tepes a jófiú 2016.09.29. 11:41:12

@jackman: Annyira nem elképzelhetetlen. Sok király halt erőszakos halált a középkorban.

Hagrid 2016.09.29. 12:22:09

II. Edward esetében valószínűbb, hogy ez a dildózás csak legenda. Valószínűbb, hogy szép csendben megfojtották.

Alec 2016.09.29. 12:25:30

azt, hogy valakit agyonzúz a trónja én nem nevezném különösen szörnyű halálnak, ahogy az éheztetést sem

gigabursch 2016.09.29. 12:50:35

A magyar királyok halálával kapcsolatosan tudom ajánlani mindenkinek Granpierre K. Endre: Királygyilkosságok c. könyvét.
www.grandpierre.hu/site/termek/grandpierre-k-endre-kiralygyilkossagok/

Csokis · http://csokis.blog.hu 2016.09.29. 12:54:44

@Alec: Azért az éhhalál elég durva halálnem, akárhogy is nézzük. Királynál meg főleg arról szól, hogy az ellenfél puhapöcsű kiadni a parancsot egy "tisztességes koncepciós perre", aminek a végén elítélik és lefejezik a királyt, hülye egy vadkan "megrendelésére", inkább mossa kezeit, hogy ő nem is tett semmit.
Mellesleg a bloggernek ajánlom, hogy olvassa el Szentmihályi Szabó Péter történelmi regényciklusát (van vagy hét része, bár eredetileg tízkötetesre tervezte), onnan is nyerhet még ihletet jó és szentéletű királyainkról szóló horror történetekhez. Esetleg olvashat Gravest, vagy Mikka Valtarit is, bár az nem elég horror.

CyberPunK 2016.09.29. 12:55:57

@Alec: Próbáltad már ezeket?

kovácspéterke 2016.09.29. 12:56:52

@Ritkov Halo: hát, az erőszakos halál, még a kivégzés is oké, mármint ebből a szempontból, de a módszer sztem nem működik, főleg úgy, h nem egy idegen országban érte ez a halál, hanem állítólag a saját alattvalói végezték ki ilyen randa módon. Én mérgezést tudok elképzelni vagy valami durva tüdőgyulladást a nem megfelelő bánásmód miatt, bár az utóbbit is sokan kétségbevonják, hogy rossz lett volna.

kovácspéterke 2016.09.29. 12:58:02

@Bright side of life: hát, azért jó sok pletyka is van benne, kezdjük csak a címével. Mondjuk ettől függtelenül imádom, de azért fenntartásokkal kell kezelni.

Alec 2016.09.29. 13:19:08

@CyberPunK: nem. S ettől miért különösen szörnyű?

Márk_Márk 2016.09.29. 13:45:11

@Csokis:
Mikka Valtarit nem olvashat, esetleg Mika Waltarit.
De neki tudtommal nincs királygyilkosságos könyve, és sok regénye eléggé egy kaptafára készült.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2016.09.29. 13:57:29

Veszélyes a király szakma,
Ifjak nem is tanulnak ma
Királynak (kire tán lőnek),
Inkább víz- gázszerelőnek.

Gázosokból (ki nem marha)
Lehet gazdag oligarcha:
Számlájukon nő bár vagyon,
Őket mégse lövik agyon.

Márk_Márk 2016.09.29. 14:03:43

@Frady Endre:
Reméljük, az utolsó sort egy konkrét ember esetében cáfolják rövidesen.
A falubeli haverjával együtt.

paráznabillegető 2016.09.29. 14:18:12

@jackman: hát, II vilmos angol király megszentelt testét jól kilyuggatták* az erdőben.
I bajazid török szultán megszentelt teste is aranyketrecben végezte*.
és akkor mátyás király megszentelt teste és a füge találkozását* meg sem említem...
nonpluszultra: XVI lajos francia király megszentelt testének végzete**...

csak így fejből...

* = állítólag...
** = tény.

nemorino 2016.09.29. 14:24:35

A bizánci Maurikiosz (Flavius Mauricius Tiberius Augustus) és I. Andronikosz Komnénosz, az egyiptomi Túránsáh, a magyar/nápolyi II. (Kis) Károly és a francia XVII. Lajos is felférne a listára. Meg az a közel-keleti uralkodó, akit a mongolok fogságba ejtettek és saját naponta levágott testrészeivel etettek haláláig. Nem emlékszem a nevére, de Steven Runciman keresztes hadjáratokról szóló könyvében olvastam róla.

Rókakígyó 2016.09.29. 14:27:23

@paráznabillegető: Bajazidot Tamerlán tartotta ketrecben a tróntermében az ankarai csata után, ami 1402-ben volt és ami után 50 évig nem tért magához az oszmán birodalom. Az extra: mikor meghalt a császár Tmaerlán kitömette és továbbra is a tróntermében tartotta. Hasonlóképpen járt az egyetlen fogságba esett római császár is Velariánus, akit miután elfogtak a perzsák, gyakorlatilag sima csicskaként szolgált, amíg élt (nem sokáig), majd szintén ki lett tömve. Egy talán viking király pedig úgy halt meg, hogy az általa legyőzött ellenségének levágta a fejét, majd a lovához kötözte és így lovagolt hazafelé, de közben az áldozat foga felsebezte a combját és vérmérgezést kapott.

Vlad Tepes a jófiú 2016.09.29. 14:47:33

@jackman: A könyv szerint - bár 25 éve olvastam, szóval lehet, hogy kissé pontatlan, amit írok - a halottat közszemlére kellett volna tenni a szokásoknak megfelelően. Ezért aztán elvetették annak lehetőségét, hogy szimplán megfojtsák. Ugyanilyen okból nem választottak mérget sem, mert annak megjelennek a nyomai a bőrön.
Ezen 20 évesen még nem akadtam fenn annyira. Viszont tudvan, hogy még a XX. században is rendre benézték az arzénmérgezést (lsd tiszazugi méregkeverő asszonyok ügye) elég nehéz elhinni, hogy a nem túl művelt parasztokkal ne tudták volna elhitetni, hogy a király bélcsavarodásban halt meg :)

Druon mentségére legyen mondva, hogy ugyan a figurái javarészt kitalált személyek, és a valós történelmi események közötti átvezetést fikciós cselekményekkel tölti meg, az általam olvasott kiadás függelékben több tízoldalnyi történelmi magyarázat, háttér információ található.
Nem az Ő hibája, hogy a bloggazda dokumentarista regénynek vette a könyvet, mintha a CNN forgatócsoportja lett volna a helyszínen :)

Vlad Tepes a jófiú 2016.09.29. 14:50:49

@Márk_Márk: A Quo Vadis viszont beszámítható "királygyilkos" konyvnek, nem? :)

Márk_Márk 2016.09.29. 14:56:19

@Ritkov Halo:
Hát annyira nem.
Persze, ölnek meg királyt (fáraót) a Szinuhéban meg egyéb műveiben is, de nem erről szól egyik könyv sem, ezek mellékszálak.

paráznabillegető 2016.09.29. 14:58:55

@Rókakígyó: bajazid, hát, lehetséges, de ahány forrás, annyifélét mondanak... valeriánusz, nos, szintén egy verzió az általad leírt.
a viking királyról semmit nem találtam, pedig azt gugliztam. :D

de mindegy is, az igazság azokról az időkről már sose fog kiderülni.

Orszag 2016.09.29. 15:36:02

Béla trónjáról: nem szimpla trónszékről van szó, sokkal valószínűbb, hogy ez egy gerendákból ácsolt emelvény volt rajta a trónszékkel, efölött baldachin, stb. Szóval, ha egy ilyen összedől az ember alatt, akkor komoly sérüléseket is szerezhet.

Jakab.gipsz 2016.09.29. 16:38:19

Hajlamosak vagyunk a mai világértelmezés szerint vizsgálni eleink munkásságát, hol ott bele kellene képzelnünk magunkat az akkor élt emberek világ látásmódjába, egyébként téves következtetésekre jutunk.

Például a ókori, történet írás alapján tudhatjuk, hogy a gyáván megfutamodó légiót Cézár meg tizedelte, majd együtt sírt a katonáival miközben az ítéletet végre hajtották. Hasonló módon a középkor embere számára egyértelmű volt az a tény, hogy a királyok "Isten segítségével" uralkodnak, ellenük fellépni pedig isten elleni véteknek számított.

Tehát egy az egyben nem tanácsos az akkori szövegeket értelmezni, ha hiányzik mögüle az szerző tapasztalata, világ látás módja.

MikeBoy 2016.09.29. 16:48:14

"Merénylet volt, mert meggyengítették a bútort?"

Gondolom.
A merénylők már ezer évvel ezelőtt is komoly statikai tudással bíró mérnökök lehettek. :D

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2016.09.29. 16:57:44

@paráznabillegető: Állítólag Napóleont arzénos tapétával mérgezték meg. Hogy miért nyalogatta a falat, azt nem tudom... :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2016.09.29. 16:59:35

@Márk_Márk: Ez egy fiktív mű, amiben ha bárki emlékeztet akárkire, akkor az csak a véletlen műve lehet, ami valakinek a hibája...

Márk_Márk 2016.09.29. 17:08:08

@MikeBoy:
Nem kell nagy mérnöki tudás ahhoz, hogy tudd: ha valamit elfűrészelsz, akkor az szét fog esni.

Márk_Márk 2016.09.29. 18:57:37

@Frady Endre:
Próbáltad már?
Lehet, hogy jó. :-)

MikeBoy 2016.09.29. 19:15:26

@Márk_Márk:

Valóban? Mennyire kell szetfureszelni valamit, hogy egy király súlya alatt essen szét, de nem előtte. Egyetlen dolgot írj már le tampontnak ehhez. Thx.

conchita wurst 2016.09.29. 19:47:38

MSZP háziblog színvonal

Void Bunkoid 2016.09.29. 21:49:48

@Csokis: a vadkanosdi szerintem csak fedősztori majdnem minden vadkan által kinyírt hírességnél - legtöbbször nem voltak konkrét szemtanúk, szerintem a "vadkan által megölt" középkori emberek 90 százalékánál a "vadkan" inkább valami - az ellenlábas nemes számára aprópénzért - felbérelt bicskás suttyógyerek, akinek - mivel ugye nem látta senki a bűncselekmény elkövetését - később sem hitt úgysem senki, hőböröghetett mellverve, hogy "én nyírtam ki a királyt", a válasz annyi volt mindig hogy "már megint részeg vagy, ülj le, egyes" :D

Vlad Tepes a jófiú 2016.09.29. 22:10:03

@Márk_Márk: Emlékeim szerint Nérót finoman a halálba segítik a vége felé.

Vlad Tepes a jófiú 2016.09.29. 22:12:16

@conchita wurst: Tudjuk, a 888 mellett, ahonnan tájékkozódni szoktál minden csak szar lehet.

nemorino 2016.09.29. 22:51:21

@nemorino: en.m.wikipedia.org/wiki/Al-Kamil_Muhammad Az ő nevére nem emlékeztem. Ugyan a wiki szócikk nem részletezi a halála körülményeit, Runciman szerint "Al-Kámilt kínzói arra kényszerítették, hogy addig egye a saját húsát, míg bele nem hal." (864. old.)

Márk_Márk 2016.09.29. 23:07:50

@Ritkov Halo:
Mint írtam, más könyveiben is van ilyen, de a könyv közel sem erről szól, ez csak mellékszál benne.
(Bár én is hülye vagyok, mert ez nem is Waltari, hanem Sienkiewicz.)

kovácspéterke 2016.09.30. 09:07:42

@paráznabillegető: sztem nem érted, amit mondok. Nem azt mondom, h nem voltak királygyilkosságok, mérgezések, stb, de már a leváltása is necces volt, hiszen az volt az egész uralkodásuk alapja, hogy Istentől ered a hatalmuk, és ezt a nép el is hitte, ez volt az egész középkori, keresztény társadalmi berendezkedés alapja. Az, hogy kvázi közemberek felkoncoljanak egy felkent uralkodót sztem nem történt meg. Szóval a példáid érdekesek, de annyira nem relevánsak.

kovácspéterke 2016.09.30. 09:09:50

@Ritkov Halo: én is szeretem a könyveit, és marha jó a függelék, Párizsban pl elég sok helyet meg lehet belőlük nézni, csak igen, ne vegyük történelmi forrásnak.

kodacx 2017.03.31. 14:11:23

Agyonzúzta a trón... :D
És a trón vajon milyen magas lehetett, és melyik kezében fogta a buzogányt?!

Ez pont olyan, mint a Zrínyi meg a vadkan...amelyik miután dulakodni kezdett vele, és máshogy nem ment, végül lényegében fültől-fülig elvágta a nyakát...mármint a vadkan...aztán gondolom liánokon lengve, vagy lábujjhegyen, egyetlen disznó nyomot sem hagyva távozott! :D

""

Inceptio 2017.07.27. 11:43:54

Az ötvennél is több magyar király (és ellenkirály) között alig akad olyan, akinek halál-oka pontosan ismert volna. Vagyis többnyire nem tudni, melyikük miben halt meg.

IB. Béla esetében a trónt úgy kell elképzelni, mint egy nagy, fa gerendákból készített emelvényt. Komoly súllyal rendelkezett. Amikor beszakadt, akkor maga a trónszék, rajta a királlyal lezuhant kb 1,5-2 méterről, majd ráestek a tartógerendák is, és ezek ütötték agyon I. Bélát.

Rot 2017.07.27. 11:56:50

De komoly sztorik ezek... Woow

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.27. 12:52:33

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Vigyázz, egyszer nehogy a gőzfürdőben ökörszarvval fogadjanak és a tüzet élesztgessék egy darab vasrúddal! :-))

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.27. 12:57:59

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Ennél is rosszabb, amikor fanatizált ballibák meggágogják az egyszerű, szürke bircát.

kugi · http://kugi.blog.hu 2017.07.27. 13:01:56

A 3. nagyon durva... De azért az egyetemes és a magyar történelemből többet is össze lehetett volna szedni...

várom a levelet 2017.07.27. 13:15:18

@Frady Endre: nem is kéne agyonlőni
elég a vagyont elvenni.
esetleg deresre húzni,
100-120-szor jól megcsapkodni.

savanyújóska 2017.07.27. 13:45:04

Ez a poszt majdnem egy éve íródott, és szerintem akkor volt már itt az indexen. Hogy kerül megint ide?

Oleg Gontar 2017.07.27. 13:56:06

@dávidf: Duron elatkozott kiralyok. De keress ra II planagenett Edward-ra es annyit olvashatsz rola amennyit akarsz. Lehetez a halal legenda vagy az iro kitalalmanya, hisz ertelemszeruen ha igy tortent is nem hencegtek vele akkor, utana meg mar mindne csak spekulacio.

Conchobar 2017.07.27. 14:19:28

@kodacx: "Ez pont olyan, mint a Zrínyi meg a vadkan..." - Már a kortársak között is volt, aki szerette volna hinni, hogy a Habsburgok gyilkoltatták meg Zrínyit. De minek tettek volna ilyet a Habsburgok?! Épp Zrínyi öccsének a példája mutatja, hogy nem volt ilyesmire szükségük a Habsburgoknak. Amúgy meg, tévé, meg foci híján akkoriban a mindennapos szórakozás a vadászat volt, márpedig más a bukéja a pacsirtára vadászásnak is, meg a vaddisznóra történő vadászatnak (mert a pacsirta ritkán támad vissza)

szobatars 2017.07.27. 14:27:34

Ez a blog tavaly szeptemberi...ekkora uborkaszezon van?

Conchobar 2017.07.27. 14:27:47

@Rókakígyó: "Bajazidot Tamerlán tartotta ketrecben a tróntermében az ankarai csata után, ami 1402-ben volt és ami után 50 évig nem tért magához az oszmán birodalom" - Azért az az 50 év kicsit sok lesz (1453-ban veszik be Konstantinápolyt). Tízt évig tartott az interregnum (1402-1413), amikor Bajazid fiai egymással vetélkedtek. Bajazid unokája, II.Murád (1421-től) már újra hozzálátott a terjeszkedéshez

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.27. 14:29:28

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Ebből is látszik hogy a ballbák éles esze jobban döf mint a tüzes acéllándzsa.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.27. 14:45:49

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Én éppen azon töröm a fejemet, hogyan lehetne a balliba gágogást energiává átalakítani. Ha ez sikerülne, nem kellene megépíteni Paks 2-t se, mert a gágogás korlátlan mennyiségbne megvan a térségben.

Conchobar 2017.07.27. 14:51:18

@kovácspéterke: " már a leváltása is necces volt, hiszen az volt az egész uralkodásuk alapja, hogy Istentől ered a hatalmuk, és ezt a nép el is hitte, ez volt az egész középkori, keresztény társadalmi berendezkedés alapja. Az, hogy kvázi közemberek felkoncoljanak egy felkent uralkodót sztem nem történt meg" - Az valóban példa nélküli, hogy keresztény közemberek meggyilkoljanak egy elfogadott uralkodót. A nem mindenki által elfogadott uralkodókkal más a helyzet. IV.László királyunkat például kun alattvalói gyilkolták meg (de ellene már életében felléptették III.Andrást). A cseh II.Ottokár se királyi kéztől halt meg (a Morvamezei csatában). Nassaui Adolf német király se (Göllheimnél). III.Rihárd angolt király se királyi kéz által halt meg (Bosworth-nál). Valószínűleg II.Rihárd se (akit a Lancaster IV.Henrik megfosztott a trónjától), II.Rihárd rövid időn belül meghalt a börtönében

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2017.07.27. 15:21:45

@Terézágyú: Egyébként miért? Elég hülyeségnek tűnik. Olyan, mint a Marx Károly és az Engels Frigyes.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2017.07.27. 16:19:05

@MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: Tehát elismered hogy a hangunkban bizony van erő, amely világokat képes megmozgatni.

marék lepke 2017.07.27. 17:10:43

@Frady Endre: nem kellett nyalogatni, párolgott!

Oldfan 2017.07.27. 17:22:44

II. Edward (Eduard) távozása a túlvilágra lehet legenda vagy szörnyű valóság, az alcímnek adott karóba húzás viszont semmiképp nem kapcsolható a halálához. Erre a szerző is ráébredhetett volna, ha tüzetesen elolvassa a jobb sorsra érdemes Druon regény beékelt részletét, amelyben az említett célszerszám említve sincs. Nem véletlenül, ugyanis a karóba húzás teljesen más eljárást jelent, mint az ott leírtak. Tényleg uborkaszezon van.