A B1 blog kult rovata



3 divatdinasztia bizarr családi élete

2017. április 12. - Honey Fitz

Gondolkodtál valaha azon, milyen lehet egy divatház stúdiójában felnőni, gyerekként Karl Lagerfeld ölében ülve nézni, ahogy a ruhákat tervezi? Esetleg a Gucci-családba beházasodni? Egy igazi ikon árnyékában élni, majd a halála után a semmiből a reflektorfénybe lépni?

Egy divatdinasztia gyermekének lenni nem csak a gazdagságról szól. A csillogó pillanatokat sokszor bizarr hétköznapok követik. Egy világmárkát örökölni pont akkora szerencse, mint amekkora felelősség is. Annak, aki beleszületik, nem könnyű a feladata: egy soha be nem fejezett művészeti alkotás átörökítése a mából a holnapba.

gianni-santo-donatella-versace.jpg

Fendi-lányok Lagerfeld bűvöletében

A világ egyik legismertebb divatházát Adele Casagrande alapította 1918-ban. Férje, Edoardo tiszteletére keresztelte az akkor még szőrme- és bőrmanufaktúrát Fendire. A szülőknek öt lánya született, akik a munkából alaposan kivették a részüket. Ők voltak azok, akik fél évszázaddal ezelőtt a hanyatlásból visszahozták a márkát az életbe. Dacolva a szülői akarattal, a fiatal és ambiciózus Karl Lagerfeldet tették a családi vállalkozás élére. A márkát a biztos haláltól Lagerfeld friss, elragadó és szüntelenül megújulni képes szemlélete mentette meg.

masterclass-fendi.png

Különleges személyisége azonban nem csak a Fendi vevőire volt elképesztő hatással. Akkoriban az öt lány közül Annáé volt a cégben a főszerep. A családos fiatalasszonyt teljesen hatalmába kerítette a divat és Lagerfeld. Az 1900-as évek közepén Olaszországban botrányosnak számított a családját háttérbe szorító, csakis a munkájával törődő Anna életvitele. Lánya, Silvia, nemrégiben egy interjúban emlékezett vissza ezekre az időkre.

Édesanyja ritkán járt haza, mert a stúdió misztikus légkörének megszállottja lett. Ha Fendi-lánynak születsz, mindennapos eset, hogy Lagerfeld ölében üldögélsz, és a szekrényben egy halom szőrme között alszol el – mesélte. Gyerekként folyton mondvacsinált indokokat keresett, hogy a szalonban az anyukája és Karl közelében lehessen. A tervező aurája ugyanis őt is rabul ejtette és második apjaként szerette.
160720121554-fendi-rome-6-super-169_1.jpg

Silvia elmondása szerint, az édesanyja a hétköznapi dolgokhoz egyáltalán nem értett. Egész nap a stúdióban dolgozott, míg édesapja otthon a háztartást vezette. Annát az otthoni teendőkből csupán egy dolog érdekelte: mindennek tökéletes színharmóniában kellett lennie. Az évek során bizarr hóbortját annyira tökélyre fejlesztette, hogy bár egy tojást sem tudott megsütni, ragaszkodott hozzá, hogy a családi étkezés is divatszínek szerint történjen.

Kényszeresen törekedett az esztétikai tökéletességre, ennek szellemében az egész család éveken át szín szerint étkezett. Minden időszaknak megvolt a maga árnyalata, és a mama nem engedte, hogy akár az evőeszközök, akár az ételek más színűek legyenek. Így esett meg, hogy a Fendi család több ízben narancssárga, piros, vagy kék rizst ebédelt. Ez egészen addig tartott, amíg Anna rá nem jött, hogy szeszélyének köszönhetően a családot éveken keresztül különböző kemikáliákkal mérgezte.

life_ne_1409_p10d_4cols.JPG

A nő, aki örökre Gucci akart maradni

Patrizia Reggiani egy kis olasz faluban született egy pincérnő és egy szállítmányozási vállalkozó gyermekeként. Elkényeztetett kislány volt, akinek minden megadatott, egy dolgot kivéve. Édesapja a szegénységből küzdötte fel magát, ami gazdagságot hozott, de rangot nem. Patrizia arról álmodozott, hogy egyszer egy igazi dinasztia tagja lesz.

Vágya viszonylag korán teljesült. Egy partyn megismerkedett Maurizio Gucci-val, a Gucci-ház alapítójának unokájával. Ugyan több kérője is akadt, nem volt kérdés, hogy az arisztokratikus Gucci-fiút választja. Az életük olyan volt, mint egy tündérmese. Maurizio apja ugyan nehezen fogadta be a rangon aluli lányt a családba, fia kedvéért pompás életet biztosított számukra. Patrizia lett a divatvilág Liz Taylora, aki ha éppen nem Saint Moritzban síelt, vagy Acapulcóban nyaralt, az idejét Jackie-vel és a Kennedy-fiúkkal múlatta.

2592.jpg

Az aranykor azonban egyszer csak véget ért. Maurizio apja meghalt és a fiatalok képtelenek voltak sikeresen vezetni az akkor már dollármilliókat érő vállalkozást. A cég hanyatlott, a férfi pedig elhagyta Patriziát. A Gucci-birodalom léte is veszélybe került, Maurizio végül a tulajdonjogát is eladni kényszerült.

Patrizia soha nem bocsájtotta meg a férjének, hogy nemcsak a szerelmet, de az életet jelentő Gucci nevet is elvette tőle. Bérgyilkost fogadott, és 1995-ben, egy szép tavaszi reggelen lelövette Mauriziot. Milánót teljesen felbolygatta a szinte kivégzésnek beillő gyilkosság története. A Gucci-ház pedig soha többé nem került vissza a család kezébe.

gucci08-480x272.jpg

Patrizia Reggiani tizenhat évet ült. Saját bevallása szerint 2011-ben azért nem élt a szabadlábra helyezés lehetőségével, mert életében sohasem kellett dolgoznia és hatvanévesen már nem is állt szándékában elkezdeni. Amikor három éve kijött a börtönből, első útja a Via Monte Napoleone-ra, Milánó bevásárló utcájára vezetett. Egy tavaly adott interjúban elmondta, bár nem született oda, ő volt a Guccik igazi Guccija. Új életében a legjobban azt fájlalja, hogy a márkás ruhák helyett Zarát kell hordania.

5792.jpg

Donatella, az „örök második” Versace

Különös történet volt a két Versace gyerek „szerelme”. A tragikus sorsú, világhírű dizájner rajongásig szerette legkisebb testvérét. A nyolc év korkülönbség nem gyengítette, hanem inkább erősítette köztük a köteléket. Fiatal korukban Gianni a húgát mindenhová magával vitte, és amikor pályája felfelé ívelt, a két testvér útja a koszos vidéki diszkókból a milánói rivaldafénybe vezetett.

tumblr_mdmtlyplrd1rjpv1po3_500.jpg

Donatella volt az egyetlen, aki ellent mondhatott az ünnepelt tervezőnek. Testvér, PR-es és múzsa volt egyszerre, aki bátyja árnyékában sikeresen, ugyanakkor kockázat nélkül élhetett. Egészen 42 éves koráig, amikor Gianni Versacét a saját háza bejáratánál egy őrült sorozatgyilkos megölte.

Donatellának három hónap állt rendelkezésére, hogy bátyja helyére lépjen. A pénzügyekkel nem kellett törődnie, azt harmadik testvérük, Santo kezelte. Az igazi kihívás az volt, hogy a Gianni mellett töltött évtizedek után a saját egyéni hangjára leljen. Sokáig azt hitte, hogy testvére stílusát kell továbbvinnie. Első kollekciói azonban bátyja alkotásainak halvány utánzatai lettek.

donatella-versace-inside10.jpg

Húsz évbe telt, mire el merte hinni, hogy önmaga lehet. Felvállalta egyedi stílusát és – Gianni hagyatékát tisztelve – saját birodalmat épített. Rengeteget utazik, állandó bázisa azonban bátyja egykori apartmanja lett. Az iroda falait Karl Lagerfeld Gianni-ról készített rajzai és fotók tömkelegei díszítik. Donatella a sorstól ajándékba kapott pozíciójáért nagy árat fizetett. Saját létjogosultságát és eredményeit bátyja halála óta nap, mint nap megkérdőjelezi. Egy azonban biztos: reformjaival sikerült az egykor fogalommá vált márka esszenciáját a 21. századba átmentenie.

A bejegyzés trackback címe:

http://szubkult.blog.hu/api/trackback/id/tr5312418863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.