A B1 blog kult rovata



Ki mondja meg, hogy mi a divat?

2017. május 17. - Honey Fitz

Azok, akik megkérdőjelezik a divat létjogosultságát és néhányan azok közül is, akik kevésbé szkeptikusak, gyakran felteszik a kérdést, hogy mégis ki mondja meg, mi a divat? Ők többnyire azt hiszik, erre a kérdésre nem létezik egzakt válasz. Pedig de.

14292517_10155410451929896_3560518081752372470_n.jpg

A válasz egyszerű: Leatrice Eiseman.

 Na de ki az a Leatrice Eiseman?

leatrice-eiseman-headshot.jpg

Azon kívül, hogy a szöveg fölötti képen látható hölgy, ő a Pantone Color Institute igazgatója, amely intézmény 2000 óta

birtokolja a jogot, hogy megállapítsa az Év Színét (Color of the Year).

Elmondom, miről is van szó.

img_0527altsm2.jpg

Van egy Pantone Inc. nevű vállalat Amerikában, amelyet az 1950-es években alapítottak New Yorkban. Akkor még csak egy egyszerű nyomda volt, amelynek tulajdonosai alkalmaztak egy fiatal, tehetséges, végzős egyetemistát, aki kémiatudását úgy kamatoztatta a cégnél, hogy 

leegyszerűsítette és rendszerezte a vállalat által gyártott pigmenteket és színes tintákat.

A termékek szisztematikus besorolása annyira fellendítette az értékesítést, hogy a cég sok év veszteséges zárás után végre óriási profitot kezdett termelni. A fiatalember végül megvásárolta a nyomdát és a Pantone nevet adta neki.

floor_wide-ad297dee6d96a8f3a75f32542eae6812ead45a37.jpg

A cég azóta a legbefolyásosabb intézmény a színek tekintetében. Az általuk létrehozott

kb. 2300 árnyalattal

tulajdonképpen megteremtették a dizájn területén dolgozók számára a mindenki által „beszélt”, univerzális nyelvet. Publikációjuk, a Pantone View, tervezők, belsőépítészek, grafikusok és megannyi ebben az iparágban tevékenykedő személy számára jelenti évről-évre a szakmai bibliát.

screenshot-www_pantone_com-2015-12-21-12-49-31.png

A Pantone-nál rengeteg színspecialista dolgozik, illetve több nemzetközi képviselőjük is van, akik a világ legkülönbözőbb pontjain azzal foglalkoznak, hogy információkat gyűjtenek arról, merre tart a világ. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy csapat politikai tudósítót, csak ők nem politikáról, hanem

az emberek mindennapjairól, a társadalomban látható és ezzel együtt az életstílusunkban kialakuló változásokról

számolnak be. Ez kapcsolódik a kultúrához, a divathoz, a lakberendezéshez, a gasztronómiához és persze a politikához is.

Az összegyűjtött információt különböző szakértők elemzik és megpróbálják megfejteni, körülírni a kor szellemét, amelyet zeitgeistnek vagy current moodnak is neveznek.

2016.jpg

Mindemellett

évente kétszer tartanak titkos gyűlést

valamelyik európai városban, ahol a különböző országok színszakértői összeülnek, és egy kétnapos konferencia keretein belül megvitatják, hogy mely színek vannak „benne a levegőben”, és melyek azok, amelyek leszálló ágban vannak. Amikor megvan az Év Színe – nem, nem száll fel semmilyen füst, ellenben – ballonkabátos, aktatáskás Pantone-ügynökök lepecsételt borítékban viszik ki a cég együttműködő partnereinek a varázsszót és a pontos színtani paramétereket, amelyeket csak szigorú titoktartási nyilatkozat aláírásának ellenében vehetnek át. (Nem vicc.)

2_1.pngA partnereknek, gyártóknak természetesen előbb kell tudniuk az információt, mint a nagyközönségnek, hiszen mire nyilvánosságra hozzák a következő év meghatározó árnyalatát (általában decemberben), nekik már rég le kellett gyártaniuk a megfelelő színű termékeket. Amikor aztán kihirdetik az Év Színét, a kifutókon, a boltok kirakatain, a reklámokon, a magazinokon és a hírességek gardróbján is végigsöpör, mint egy hurrikán. A Pantone egyik alkalmazottja úgy fogalmazott egy interjúban:

olyan ez, mint egy önbeteljesítő jóslat.

Miután mindenki, mindenhol ezt látja, mindenki ezt is fogja akarni. Így egy idő után már az igény szüli a folytatást.

29528.jpg

a5d6c122ff5bb8de2313217cce168fc8.jpg

De miért mondom, hogy ők mondják meg, mi a divat? Leginkább azért, mert minden vizuális iparágnak a szín a legalapvetőbb eleme. A „néma nyelv”, amelyet fiziológiailag és pszichésen is érzékelünk, illetve reagálunk rá. Emellett az ő kiadványaik a mérvadóak többnyire minden nagy divatcég számára, választásaik nagyban befolyásolják a virtuális/digitális és a materiális/kézzelfogható produktumok milyenségét is.

És hogy hogyan lesz valakiből Leatrice Eiseman, tehát valaki, aki már 17 éve dönt arról, hogy mi legyen a divat?

Annyit tudok segíteni, hogy a pszichológus végzettség nem árt, a divat témájú, illetve enteriőr dizájnnal kapcsolatos tanulmányok relatíve sokat segítenek, a remek ízlés megint csak közelebb vihet a célhoz, és egy 8-10 könyvet is illik publikálni a különböző színek és a kommunikáció relációjáról. Szakmai tapasztalatnak pedig jó lesz mondjuk egy stratégiai tanácsadó pozíció az IKEA-nál, vagy a Microsoftnál.

Tulajdonképpen nem lehetetlen.

A bejegyzés trackback címe:

http://szubkult.blog.hu/api/trackback/id/tr3812510419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.