A B1 blog kult rovata



Rippl-Rónai divatos nőalakjai

2015. március 14. - Egyenlítő blog

Rippl-Rónai Józsefet a divatos nőalakok festőjének is nevezik. Ismerjétek meg leghíresebb és legdivatosabb nőalakjainak, modern festményeinek háttértörténetét:

Margit az extravagáns kalapban

rippl110.jpg

Margit Piátsek portréja

Rippl egy mai szemmel nézve is igen extravagáns párizsi kalapot vitt ajándékba sógornőjének, Piátsek Margitnak. A festő megkérte Margitot, hogy ebben a kalapban sétáljon vele végig a kaposvári Fő utcán, és figyeljék a járókelők reakcióit. A nő azonban hevesen tiltakozott, nem akarta felvenni a halványzöld tüllel díszített fejfedőt. Csak akkor egyezett bele, mikor Rippl már másra akarta adni a kalapot.

A hatás természetesen nem maradt el, korzózás közben mindenki utána fordult. Margit ezután soha többé nem viselte a különc kiegészítőt. Rippl pedig ezt az alkalmat örökítette meg egy kisméretű pasztellképen: Margit éteri fehér arca fölött mintegy diadémként tündököl a feltűnő kalap.

Pettyek mindenhol

11034893_821636207908783_93395660040784243_n.jpg

10653481_821636271242110_8269318799101227248_n.jpg

Nő fehér pettyes ruhában és a festmény karikatúrája

Rippl újító fekete korszakát vegyes érzelmekkel fogadták kortársai. A Nő fehér pettyes ruhában című festmény bizonytalan háttérét és a nőalak szintén bizonytalan mozdulatát még mestere Munkácsy sem értette. Ripplt azonban nem is ezek a részletek érdekelték, hanem a ruha részletgazdag megfestése: a pettyek.

A korabeli divat szerint öltözött, kecses fiatal nőről készült festmény ízig-vérig modern volt. Nem csoda, hogy karikatúra is megjelent róla, ahol a pettyek megállíthatatlanul továbbterjedtek a modell arcára is.

Másnapos nőideál

lady.jpg

Fekete fátyolos hölgy

A halucinogén hatású abszint a szecesszió művészeinek kedvenc itala volt. Így nem meglepő, hogy sok festő, köztük Rippl is gyakran választotta témájául a másnaposság megjelenítését. Sőt, a művészek múzsáikban is ezt a bohém, éjszakákat átmulató, folyton fáradt-másnapos életérzést keresték.

A Fekete fátyolos hölgy az egyik legjobb példa a szecesszió nőideáljára. Igaz, Mademoiselle Maset direkt sminkelt ilyen karikás szemeket a hatás kedvéért. 

Családi szőnyeg-készítés

piros.jpgyoung_woman_picking_apples_1894.jpeg

 

 

 

 Rózsát tartó nő (hímzett faliszőnyeg) és Lazarine munka közben

Rippl életében az iparművészeti feladatok ugyanolyan fontossággal jelentek meg, mint a festészet. Számos szőnyeget is tervezett, köztük a Rózsát tartó nő gobelint. Az alkotásba élettársát, Lazarint is bevonta. A terveit tulajdonképpen a nő készítette el. Míg a mester modelljeivel töltötte az időt, Lazarine mintegy négy éven keresztül csomózta az említett szőnyeget. Sőt, a szecesszióra ható népművészet jegyében a fonalakat is az asszony festette meg a természetből gyűjtött alapanyagokkal.

A szőnyegkészítés ezen mozzanat örökítette meg Rippl azon a képén, ahol Lazarine arcát nem is láthatjuk, csak lefele fordított fejét, amint feltételezhetően a színezőanyagok begyűjtésére koncentrál.

Kukoricás sikerek

rippl-ronai_lazarine_es_anella.jpg

Lazarine és Anella

Rippl jóval az impresszionisták foltozó korszaka után kezdett abban a stílusban festeni, amit Kukoricás korszakának is nevezünk. Ám a “késéstől” függetlenül ezek a mozaikszerű festményei nagyon népszerűek lettek Magyarországon.

A rég várt siker meghozta Rippl számára az anyagi biztonságot, ami családi életére is kihatott. Feleségül vette az akkor már két évtizede hű társát, Lazarine-t, és 1910-ben örökbefogadták az asszony meghalt húgának nyolc éves kislányát, akit a festő csak Anella-nak becézett. Természetesen a családi idillt még abban az évben megfestette Rippl népszerű stílusában.

Az eredeti képeket most megnézhetitek a Magyar Nemzeti Galéria Rippl-Rónai és Maillol kiállításán április 6-ig!

A bejegyzés trackback címe:

https://szubkult.blog.hu/api/trackback/id/tr357266007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.