A B1 blog kult rovata



Minden idők legstílusosabb amerikai sorozatai

2017. július 03. - Honey Fitz

A jó sorozatok könnyen az életünk részei lesznek, évek múltán is felidézünk belőlük elhíresült mondatokat, jeleneteket. Arról már nem is beszélve, hogy vizuális világuk milyen komoly nyomot tud hagyni a korízlésen. A legjobban öltözött sorozatkarakterek mögött mindig a legjobb hollywoodi vagy New York-i jelmeztervezők állnak, akik egy-egy döntésükkel emberek millióinak véleményét formálják.

field_patricia.jpg

Időben visszafelé haladva, kezdem a 2007 és 2015 között futó Reklámőrültekkel.

A Mad Men

egy menő amerikai ügynökség mindennapjait mutatja be az 1960-as években. A címe a közhiedelemmel ellentétben nem az őrültségre utal, hanem a Madison Avenue-ra, ahol a 60-as években gombamód szaporodtak a menőbbnél menőbb reklámcégek. A sorozat nemcsak történelmi hitelessége, hanem különleges atmoszférája miatt is rengeteg pozitív kritikát, illetve több díjat is kapott. A harsány színek, a merész választások, a karakterek különcségét maximálisan visszaadó jelmezek egy vidéki amerikai lányból lett hollywoodi sztár stylist, Janie Bryant keze munkáját és jó ízlését dicsérik.

mm_s7b_group_03_sm.jpg

Bryant kiskorában a szennyestartóból lopkodta ki a zoknikat és más kevésbé feltűnő darabokat, hogy azokból a babáinak ruhát csináljon. Film- és színházrajongó édesanyjának köszönhetően érdeklődése a kosztümök iránt egyre nőtt. A déli államok egyikében, Tennessee-ben felnőve, nyilván kötelező családi program volt az Elfújta a szél, aminek jelmezei nagy hatással voltak a kis Janie-re.

54da551a7904f_janie-in-wardrobe2-lg.jpg

A Mad Men-ben a számára legkedvesebb jelmez Betty szomorú bohócruhája volt, aminek Bryant maga adta ezt a nevet. A jelenetben a Betty-t alakító January Jones vacsorát készít a férjének és a kollégáinak, amikor is megtudja, hogy ura megcsalja őt. A színes pöttyökkel díszített organzaruha így lesz egy nem várt fordulattal a kétségbeesett nő szomorú karikatúrája.

640-mad-men-betty-clown-dress.jpg

Bryant-et nemcsak ehhez a ruhához fűzi különleges viszony. Egy nap telefonhívást kapott egy számára ismeretlen queensi nőtől, aki rengeteg 60-as évekbeli ruhát őrizgetett otthon a szekrényében, amelyeket szeretett volna felajánlani a sorozat számára. A kedves gesztust Bryant bár szkeptikusan fogadta, nem akarta visszautasítani. Három ruhát kapott az idegen asszonytól, amelyek közül az egyiket végül egy kulcsjelenethez ki is választotta. A Peggy-t alakító Elisabeth Moss felmondását követően ebben a padlizsán színű ruhában hagyja el a történet középpontjában álló Sterling Cooper ügynökséget.

gallery-1427898882-screen-shot-2015-04-01-at-103359-am.png

Mivel a sorozatnak komoly rajongótábora lett Amerika-szerte (állítólag rengetegen öltöztek Holloweenkor Mad Men karakternek), a népszerű Banana Republic márka felkérte Bryant-et, hogy készítsen számára egy Mad Men kollekciót.

A Mad Men-nél is nagyobb durranás volt a szintén 2007-ben induló

Gossip Girl,

amely 6 évadot ért meg. A manhattani Upper East Side-on élő felsőközéposztálybeli fiatalok életét bemutató drámasorozat néhány kiemelkedő ruhadarabja ennek köszönhetően került be a divatkánonba.

gossip-girl-cast.jpg

A jelmeztervező, Eric Daman a Sorbonne-on diplomázott francia irodalomból, majd egy híres amerikai fotós, Steven Meisel modellje lett. Óriási szerencséje volt, hogy Párizsban Meisel kezei közé keveredett, hiszen az elismert fotós olyan hírességekkel ápolt jó barátságot, mint Madonna, vagy Kate Moss. A fiatal irodalmárt szerepeltette is egy-két Calvin Klein reklámban, és az így kialakult kapcsolatai révén Damannak már egyenes útja volt New York-ban a TV-sorozatok világába.

2001-ben az egyik legfelkapottabb New York-i jelmeztervező és stylist, Patricia Field asszisztense lett, aki ekkor már javában forgatta a Szex és New York-ot. Tulajdonképpen a SATC sikerének köszönhetően lett Daman igazán ismert és elismert. A Patricia Fielddel való közös munka után úgy nyíltak meg előtte a divatvilág kapui, mint Mózes előtt a tenger. Több márka is felkérte, hogy tervezzen neki, többek közt a Donna Karan és a Swarovski.

eric-daman.jpg

Amikor megkapta a Gossip Girl öltöztetését, rendkívül alacsony büdzsé állt a rendelkezésére. A Szex és New York sikerén felbuzdulva azonban rengeteg nagy név adta oda ingyen a ruháit az induló sorozatnak. Így kerültek olyan márkák – Valentino, McQueen, Marni, Gucci, Bottega Veneta – a képernyőre, amelyeket a költségvetés sohasem engedett volna meg.

rexfeatures_1223980n_1060x644.jpg

A New York Times 2010-ben azt írta Eric Daman jelmezeiről, hogy a karakterépítésben legalább akkora szerepük van, mint a sorozat íróinak. Ennél nagyobb elismerés talán nem is érhette volna.

Az 1998-ban debütáló

Sex and the City

felkerülése a listára gondolom, senkinek nem okozott meglepetést. A tizenhárom éve befejeződött sorozat megítélése azóta sokat változott, vizuális világa azonban kiállta az idők próbáját.

seks-w-wielkim-miescie-wroci-po-12-latach-sarah-jessica-parker-nie-robi-z-tego-tajemnicy.jpg

A sorozatot jelmeztervezőként jegyző Patricia Field a 80-as évek óta öltöztet filmeket, és saját bevallása szerint, annak idején maga is meglepődött, hogy a hobbijával pénzt kereshet. Azóta olyan hírességek megjelenésén dolgozott, mint Missy Elliott, Patti Smith vagy Paris Hilton, a diszkó korszak megannyi club kid-jéről már nem is beszélve. A SATC-ért 5 Emmy-díjra jelölték, amelyből egyet meg is nyert, de Oscar-jelölést is kapott már, mégpedig az Ördög Pradat visel jelmezeiért.

1_9.jpg

Field szerint Carrie Bradshaw szettjeinek sikere abban rejlik, hogy ügyesen ötvözte a különböző társadalmi csoportok öltözködési stílusát. Persze első blikkre egy jómódú, belvárosi lány gardróbjára asszociálunk, valójában Field sok olyan apróságot csempészett bele, amiktől nemcsak nagyon különleges lett a főszereplő megjelenése, hanem sokkal többen tudtak kapcsolódni hozzá. A híres Carrie-nyaklánc ötlete például az afroamerikai és Puerto Rico-i fiataloktól eredt, akik a 90-es években gyakran megfordultak Field extravagáns ruhaboltjában.

carrie-the-look-02-1024.jpg

Field egyik kedvenc karaktere egyébként Carrie homoszexuális barátja, Stanford Blatch volt, akivel nemcsak „divatilag”, de emberileg is nagyon egy húron pendültek. A híres jelmeztervező egyik interjújában elmondta, imádta, hogy Stanford karakterét olyan bátran lehetett öltöztetni, és nagyon sajnálja, hogy a férfiak a való életben igazából nagyon kevés dologból válogathatnak. Azt pedig még jobban fájlalja, hogy ha egy férfi kicsit is merészebben, vagy kifejezőbben öltözik fel, azt a társadalom mindig komoly kritikával illeti.
landscape-1461672975-stanford-carrie-sex-and-the-city.jpg

A listáról nem maradhat le a

Friends,

azaz a Jóbarátok, ami a 90-es évek meghatározó sitcom-ja volt. A hat főszereplő és a megannyi mellékszereplő ruháiról az eredetileg festőnek készülő Debra McGuire gondoskodott, akinek hétről hétre 50-75 szettet kellett beszereznie, ugyanis 1 (!!!) epizód során, körülbelül ennyiszer öltöztek át a karakterek.
6362340176166035371737052555_friends.jpg

A Telegraphnak adott interjújában elmondta, a Jóbarátok színészei sosem tartották meg a jelmezeket, mert így is zavarta őket, hogy túlságosan azonosítják őket a karaktereikkel. A sorozatban látható szettek miatt egyébként még a mai napig sok rajongótól kap emaileket, a legnépszerűbb darab Rachel sárga pántnélküli ruhája volt, amit abban a részben láthattunk, amikor Monicát kérte meg, hogy hozzon döntéseket helyette.

d0a7735890d03122571cf3ad9922a185.jpg

McGuire számára azonban nem a sok rajongói levél jelenti a legnagyobb dicséretet. Élete legszebb bókjának tartja, hogy a sorozatot és a kosztümöket maga Tom Ford is imádta, aki állítólag minden este vacsora közben a Jóbarátokat nézte. Még ilyet?!

A bejegyzés trackback címe:

https://szubkult.blog.hu/api/trackback/id/tr4212625589

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

David Bowman 2017.07.03. 13:51:32

Milyen büdös lehetett minden a Mad Menben. Akkor voltam gyerek. Azóta se cigarettázom.

R/T 2017.07.04. 11:04:28

Desperate Houseviwes. Nem értem hogy nem került fel.

Stenonis 2017.07.04. 12:16:19

Homer Simpson. A fehér ing, kék nadrág, sötét cipő maga az örök stílus :)

Gabor Jeges 2017.07.04. 14:25:50

Sok jó sorozat van, de ha már a stílusosságról van szó, akkor első helyen Sorrentino Joung Pope-ja van, mindent visz. Sorozat művészfilmes színvonalon, kiváló humorral, csodálatos képi világgal, és überelhetetlen jellemrajzokkal.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2017.07.09. 15:23:12

Komolyan nem értem, miért maradt ki A bosszú. Pedig híres volt erről is. Még nekem is feltűnt, hogy a nők mindig milyen elegánsan és csinosan vannak felöltöztetve. A feleségem, aki nézte, mondta, hogy ez a neten már külön téma, divatszakértők és lelkes amatőrök is tárgyalják, óriási a követőtábor, a divattervezők pedig be akarják juttatni a ruháikat a sorozatba.

fler 2017.07.09. 23:34:25

Azért az, hogy a Miami Vice nem került fel elég durva. Kb alfa és omega. Jóbarátok helyére simán