A B1 blog kult rovata



Ezt látják a diszlexiások, ha egy szöveget próbálnak elolvasni

2017. október 08. - PilarT

diszlexia_nyitokep.jpg

Mégis mi lehet olyan bonyolult egy egyszerű szöveg elolvasásában? Ha ön is olyan szerencsés helyzetben van,. hogy nem küzd olvasási nehézségekkel, akkor nehezen értheti, mi okoz gondot egy diszlexiás embernek. Az alábbi példák azonban döbbenetesen jól érzékeltetik, mit látnak az olvasási nehézségekkel küzdők.

Mi az a diszlexia?

A diszlexia úgynevezett részképesség-zavar, mely az olvasási képesség gyengeségét jelenti normál, vagy magas intelligencia mellett. Gyakran társul hozzá más részképesség-zavar, például diszgráfia (az írási képesség gyengesége), vagy diszkalkulia (a számolási képesség zavara), esetleg hiperaktivitás, vagy figyelemzavar.

Magyarországon a diszlexiások aránya becslések szerint 10 és 30 százalék közé tehető. Ez azt jelenti, hogy minden osztályban minimum három diák küzd olvasási nehézséggel.

1.

Daniel Britton - aki maga is diszlexiával küzd - saját kutatásai alapján olyan betűkészletet hozott létre, ami lelassítja az olvasni jól tudók olvasási sebességét, így bárki a diszlexiások bőrében érezheti magát:

diszlexi3.jpg

2.

Ez a 3D-s grafika is jól szemlélteti a diszlexiások nehézségeit. Normál helyzetben, szemben állva semmi probléma, ha azonban egy lépéssel arrább állunk, már szétcsúsznak a betűk:

betuk.jpg

3.

Erre a linkre kattintva is kiválóan érzékelhető az olvasási nehézségekkel küzdők helyzete.

A bejegyzés trackback címe:

https://szubkult.blog.hu/api/trackback/id/tr8712924553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dukeekud 2017.10.08. 16:27:35

Erdekes, de mindent ilyen szakadozottan latnak, minden folyamatossan vibral ?

JFK-alapítótag 2017.10.08. 19:41:55

Nagyon kényelmes az oktatás kudarcát a betegségre fogni.

232323 2017.10.08. 19:52:53

Igy is tul vagyunk szaporodva. Ki kéne írtani a buzikat, a tudjukkiket, a rejtett tehetségeket meg a mindenféle szirszar "betegséggel" küzdőket, börtöntöltelékeket és libsi-szoci szavazókat.

Aztán végre szép világ lenne. Na mindegy. Majd pár év múlva.

$pi$ 2017.10.08. 20:13:10

@232323:
"Albert Einstein, Leonardo da Vinci and Thomas Edison are usually at the top of the list of famous dyslexics. "

Azaz Einstein, Leonardo da Vinci és Edison is dislexiások voltak. Sztálin nem volt diszlexiás, nagyon szeretett olvasni.

Nyers Fa 2017.10.08. 20:16:18

Ez faszság. Ha egy diszlexiást megkérsz, hogy másolja le a szöveget akkor simán lemásolja, ugyanazt látja mint egy nem diszlexiás ember. Csak az agya nem tudja összefűzni. Ilyen részképességzavara minden embernek van. Van aki nem tud rendesen focizni (béna) mert nincs gömbérzéke, van akinek nincs térlátása, van aki kurva bénán rajzol. Nem kell ezt túllihegni.

registerz 2017.10.08. 21:22:52

Kitalált betegség az análfabékákra.

Leordítász király 2017.10.08. 22:33:45

Há dikk nem rosz esse dé á gumikálápács á tuti á segííjní!

G. Wolf 2017.10.08. 22:51:55

@JFK-alapítótag: Az oktatási rendszernek ott van köze, hogy egy diszlexiást/diszgráfiást másképp kéne megtanítani írni olvasni. Sőt tovább megyek, diszgráfiásnál ha el lehet hagyni a kézírást azzal a problémák 80-90%-a meg is oldódik.

@registerz: Jó nagy faszságot sikerült leírni de ne is zavarjon...

Én két és fél diplomával (a harmadik folyamatban van ráadásul angol nyelven), egyáltalán nem érzem magam analfabétának, viszont erős diszgráfiám (és diszlexiám) van.

poszthoz: És egyáltalán nem így látom a betűket... poszt is hülyeség.

paráznabillegető 2017.10.09. 08:34:16

simán, olvasás közben kódoltam a szöveget hexadecimális számrendszerbe.
szóval a cikk faszság.

2017.10.09. 08:39:38

10-30%? Nem lehet, hogy minden hülyét ide sorolnak aki lusta megtanulni olvasni? Kicsit soknak tűnik.

kiscsilla 2017.10.09. 10:03:48

Úgy örülök, hogy a sok hozzászólónak nincs semmilyen részképességzavar a családjában! :)

/Csak szimplán tudatlanok, korlátoltak és bunkók.

...mert ugyebár az sem anyuci hibája, hanem az oktatásé, a politikáé, meg a sarki hentesé/

sas70 2017.10.09. 10:12:01

@registerz: @vuvuzela importőr: Ugye színész képességeit aki mondjuk képes 100 oldal szöveget is megtanulni, nem szólod le, de ha adsz neki egy bonyolultabb matekpéldát, valószínűleg nem boldogul vele. Egy mérnöknek többnyire nem jelent problémát az ábrázoló geometria, de próbáld megértetni egy jogásszal.
Az embereknek eltérő készségei és képességei vannak, az iskolának pont az lenne a szerepe, hogy a gyenge képességeket speciálisan fejlessze, de ne a jó képesség, a tehetség rovására.

FlybyWire 2017.10.09. 10:35:32

Már diszkalkuliáról is hallottam, az ember esze megáll.
Nem kéne mindenkit életben tartani mindenáron, na.

FlybyWire 2017.10.09. 10:36:42

@sas70: "skolának pont az lenne a szerepe, hogy a gyenge képességeket speciálisan fejlessze, de ne a jó képesség, a tehetség rovására."

Ennél még fontosabb lehetne, hogy a meglevő képességeket sokkal jobban erősítse, ezzel segítve a gyerek lehetséges kiemelkedését valamilyen témákban....

commentes nikk 2017.10.09. 11:18:03

Az én gyerekkoromban (nem az őskor, 38 vagyok) szó sem volt ilyesmikről, aki nehezen olvasott, annak több melót kellett belerakni, de aztán ment neki. Ma már minden ilyen diszes kamuszarral meg lehet úszni a tanulást meg a többletmunkát, tanítottam négy évet gimiben, a fél társaság papíron diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás volt, az én véleményem meg az, hogy ez egy full kamu hajcihő, kiskapu a gyengébben haladóknak, lustáknak., anyucukicsifiainak.

Péter 2 2017.10.09. 11:48:16

@232323: Kezdhetnénk esetleg azzal a hülyével, aki még az "irtani" szót sem tudja helyesen leírni?

Csokáv 2017.10.09. 12:30:20

Nem tudom mikor fog kiszabadulni ebből a Münchhausen-szindrómából a nép. "Minket jól megvertek, ahelyett, hogy a problémákat oldották volna meg, oszt lám, milyen szép szál lettem én is, jól tették. Én is verem a gyereket, majd hálás lesz érte."
Nem, ezek a dolgok nem gyúgyíthatóak rákiabálással, megveréssel. Mint azok a hülyék, akik üvöltözéssel gyógyították az autizmust.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2017.10.09. 12:32:13

A részképesség-zavaroknak is van mértéke.
Tudok olyan diszkalkuliásról, akinek nem kellett matekból érettségiznie, helyette kapott/választott egy másik tárgyat. Nem fog megoldani kétismeretlenes egyenleteket, de a fizetéséről tudja, hogy mennyi, mennyi a hiteltörlesztő és a maradék mire elég. A visszajárót is meg tudja számolni.
Tudok olyanról, aki diszlexia-diszlexia-diszkalkuliás. Érettségin kérhetett volna könnyítést, nem tette. Főiskolát végzett. Ha ideges, a papagájt leírja ly-nal. A meg halgatok és facebookos társaihoz képest ez semmi. Persze nem elhanyagolható apróság, hogy az anyukája tanár, nem kevés munkával fejlesztette fel odáig, hogy tovább is tudjon tanulni.
Ebből azt akartam kihozni, hogy a végeredmény az egyéni szorgalmon, az idejében felismerésen, s így a megfelelő oktatáson múlik.
Aki képes leírni külön Békéscsaba településnevet, és hőbörög ha szóvá mered tenni, de a kérdőjelet pl. nem ismeri, ott az egyénnel van a gond, nem feltétlen a képességével. Egy diszlexia-diszgráfiásnak nem hiszem, hogy képességeivel fordított mértékben arányos az egója.

sas70 2017.10.09. 12:33:39

@Péter 2: T(u)lzás ezt mondanod olyanra, aki nem tud (i)rni! Persze lehet csak disz. vagy ínkáb dísz, hogy stílszerű legyek.

dr utcai arcos 2017.10.09. 12:43:25

@kiscsilla: milyen kár, hogy pont fölötted néggyel egy dislexias/disgrafias mondja, hogy ez így ahogy van, hülyeség ;).

GépBalta 2017.10.09. 12:48:39

@Csokáv: Van egy részhalmaza a diszdolgokkal diagnosztizáltaknak, akik tényleg diszesek, és van egy másik részhalmaza, akiket annak ellenére diagnosztizálnak betegnek, hogy ténylegesen képességzavaraik lennének, egyszerűen azért, mert nem csak a gyerek lusta, de az egész oktatási rendszer is lusta arra, hogy az átlagostól bármennyire is eltérő gyerekekkel foglalkozzanak. Így aztán a diszesek fele valójában nem is diszes, de a gyereknek is egyszerűbb, hogy nem csesztetik, a szülőnek is egyszerűbb (még akkor is ha a büszkeségét picit bántja), hogy nem kell munka után még plusz órákat gyakorolnia a gyerekkel, mert úgyse tanulja meg, hiszen beteg, és a tanárnak is egyszerűbb, ha nem kell a 30 éve begyakorolt tanrenden változtatnia, csak azért mert Pistike nem ugyanolyan kockafejű mint a többi gyerek. Én is voltam így félrediagnosztizálva, diszgráfiával, de utána megtanultam írni. Igaz nem az általános első osztályára, hanem a középiskola első osztályára.

ezneménvagyok 2017.10.09. 13:32:40

A diszlexiások valóban nem ezt látják, de az írás nem is ezt mondja (csak a cím, az tényleg egy hatásvadász faxság), hanem hogy az ilyen problémákkal nem küszködők ezzel a módszerrel átélhetik azt, amit egy diszlexiás érezhet normál szöveg olvasása közben. Ennyi.

A kiirtós (kiírtós, vagy ki írtós) tökfejekkel nem érdemes foglalkozni, majd ki írtják (de legalábbis kiírják) innen önmagukat.

Ellenben érdekesek a tagadók, akik azt állítják, hogy bezzegazénidőmben ilyennemvót osztmégis, csak dógozniköllött keményen. Pont ez a lényeg: sokat kell velük foglalkozni ahhoz, hogy a könnyen olvasó, író, számoló társakhoz mérhető hatásfokkal tudjanak működni. Ezt persze lehet úgy is, hogy egyszerűen hülyének tartjuk a gyereket, oszt verjük bele a tudományt fakalapáccsal, csak épp sokkal egyszerűbb, hatékonyabb és nem mellesleg kíméletesebb, ha a felismert problémájának megfelelő módszereket alkalmazzuk ehhez.

commentes nikk 2017.10.09. 14:26:14

@ezneménvagyok: csak tudod az a baj, hogy a diszesnek kinevezett tanulókat ma nem fejlesztik, hanem mentesítik, így a büdös életben nem tanulnak meg normálisan írni, olvasni, számolni. A régi rendszernek pont az volt az előnye, hogy a diszfunkciósokat nem diagnosztizálták betegnek vagy akárminek, hanem korrepetálásra, felzárkóztató órákra küldték, vagy csak egyszerűen nem hagyták őket lemaradni azzal a címszóval, hogy diszesek, hát hadd rajzolgasson lovacskát, amíg a többiek írnak, számolnak.

2017.10.09. 15:08:23

Hát nem is tudom hirtelen...

Matekból baromi sz@r voltam mindig is ! A fizikai viszont baromi jól ment, aminek ugye a jelentős része matek... !?!

Mégis a mai napig a vezérlés technikában dolgozom, mert szeretem (és talán jó is vagyok benne) !

Vhol 1x olvastam, hogy amikor az ember az anyanyelvén olvas, akkor nem betűket olvas a szavakban, hanem csak a szótagokon ugrál át a szeme, és később az agy rakja pillanatok alatt össze az írás mondanivalóját.
Nem itt van a probléma ? Az agyi, örökölt, előre behuzalozott jelfelismerő, analizáló rendszerrel ???
Személy szerint nem tudok egyet érteni a cikkel, miszerint csak bizonyos vektor vonalakat látnak az írott szövegből...

A cikk lényegét felfogtam és megértem ! Teszem mindezt azért, mert látom a fiaimon (11 és 13 évesek), hogy mennyire más érdeklődésűek és képességűek. Pedig mindketten a Mamájuk és jómagam genetikai állományából születtek erre a világra...

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2017.10.09. 15:08:46

"Magyarországon a diszlexiások aránya becslések szerint 10 és 30 százalék közé tehető."

Atyaisten, ezek szerint átlagosan minden ötödik ember szellemileg képtelen a nyomtatott betűk folyékony olvasásának megtanulására?? Ezt normálisnak kellene tekintenem?

@commentes nikk: Egyetértek. Nemrég a kormányellenes sajtó mekkora cirkuszt csinált akörül, hogy az enyhébb diszeseket igenis megpróbálják tanítani, a felmentés és lovacskarajzolgatás helyett.

ezneménvagyok 2017.10.09. 16:45:41

@commentes nikk: Értelek, de azzal gondolom te is egyetértesz, hogy az általad vázolt megoldás nem jó, csupán kevésbé rossz, mintha semmit nem kezdenénk velük. Kicsit olyan ez, mint amikor a törött lábú embert telenyomod fájdalomcsillapítóval és ágynyugalmat írsz elő neki, merthogy az a rándulásnál is milyen hasznos. Ez persze sokkal jobb, mint a sorsára hagyni, a szenvedése is csökken, meg még a törött végtag is összeforr előbb-utóbb, csak épp lehet, hogy soha életében nem fog normálisan járni rajta. Amit viszont el lehetett volna érni azzal, ha a lábát eleve sínbe rakod és rögzíted. Szóval ha már foglalkozunk velük (és persze foglalkozni kell, ez nem kérdés), akkor azt a nekik legjobban megfelelő, az ehhez a problémához kitalált speciális módon tegyük. Ha már csinálunk valamit, csináljuk azt jól.

Na persze (maradva a fenti példánál) azt azért nem árt ellenőrizni, hogy az üvöltő embernek tényleg csontja törött, vagy csak megrándította a lábát. Esetleg egyszerűen lusta gyalogolni… :-)