A B1 blog kult rovata



Szorongjunk-e a szorongástól?

2018. május 11. - drselleibeatrix

Már maga a szó is olyan ijesztő, nem? Nem csoda, ha mindenki arra gondol, hogy a szorongás valami ördögtől való dolog, kerülni kell, félni tőle, mert aki szorong, az a rettenettől se lát, se hall. Ez igaz is, meg nem is. Ebben a posztban lerántom a leplet: mi is a szorongás és mit lehet tenni, hogy ne szorongató dologként gondoljunk rá, hogy ne hagyjuk magunkat felemészteni a szorongás által. szor1.jpg

A szorongás egy összetett érzelem,

van benne félelem, nyugtalanság és aggódás, vegyes arányban. Van, amikor inkább a félelem dominál, és van amikor a másik kettő, ez mindig az embertől és az egyedi helyzettől függ. Onnan tudjuk megkülönböztetni a félelemtől, hogy a szorongásnak vannak egyénenként jellegzetes testi tünetei: 

  • fejfájás,
  • izzadás vagy a végtagok kihűlése,
  • szájszárazság,
  • felgyorsult légzés,
  • izmok megfeszülése,
  • kipirosodás vagy elsápadás,
  • étvágytalanság vagy túlzott étvágy,
  • hasmenés, gyomorgörcs, hányás,
  • szorítás érzése a mellkasban,
  • a lábak elgyengülése vagy remegése.

Érdemes kitapasztalni, hogy ránk melyik a jellemző, mert ez segíthet korán azonosítani, ha szorongató helyzet felé közeledünk: például egy déli prezentáció a munkahelyen, amiről nem gondolom ugyan, hogy aggódnom kell miatta, mégis egész délelőtt gyomorpanaszaim vannak. Ha itt nyakon tudjuk csípni a szorongást, akkor

tudatos beavatkozással megelőzhető, hogy a szorongás eluralkodjon rajtunk

a déli prezentáción és leblokkolja a teljesítményünket. Sőt, a szorongás keltette aktív állapotot ki is használhatjuk, hogy jobbá tegyük a teljesítményünket.

Hogyan? A szorongás egyrészt megjelenhet a fent felsorolt testi szinten, másrészt a a gondolkodásunkban. Ezért három módszerrel csökkenthető:

1. A testi tünetek kezelése, megelőzése: a légzés megnyugtatásával és lelassításával, az izmok tudatos ellazításával a testből az idegrendszer felé megnyugtató információk áramlanak, így könnyebb nyugodtnak maradni. Másrészt vannak olyan testi kísérő tünetek, amiket érdemes palástolni, hogy mások ne lássák rajtunk a szorongást. Aki tudja, hogy kipirul, ne öltözzön kontrasztosan vagy aki tudja, hogy remeg a lába, lehetőleg üljön le vagy álljon olyan helyre, ahol meg tud kapaszkodni, amíg megnyugszik.

Hosszabb távon a sport, a természetben töltött idő nagyon sokat segíthet.

2. A debilizáló, gátló szorongást át tudjuk fordítani serkentő, facilitáló szorongássá a gondolkodásunk segítségével. Vannak egyszerű trükkök, amikkel a szorongató helyzetet próbáljuk meg oldani: nagyobb megmérettetés, például vizsga előtt, ha már rágondolni is ijesztő a vizsgáztatóra, akkor ha képzeletben valamilyen vicces ruhába öltöztetjük, máris sokkal emberibb lesz a rettentő figura. 

3. Vannak több gyakorlást igénylő módszerek is, amelyek közül talán az átkeretezés az egyik legjobban bevethető. A félelmet az okozza legtöbbször, hogy nem tudjuk, vajon képesek leszünk-e megbirkózni a feladattal. Ha erre a helyzetre kihívásként tekintünk, megtaláljuk benne a motivációt, akkor a szervezet fokozott készenléti állapota nagyon is a segítségünkre van.

Vannak olyan emberek, akiknek ez szinte magától megy, míg másoknak tanulni kell. Egy állásinterjú lehet például szorongató helyzet. Ha végig arra gondolunk, hogy muszáj megfelelni és mennyire tragikus lesz, ha nem sikerül, akkor egészen jól megágyazunk annak, hogy ne sikerüljön, mert túlnyomórészt az aggodalom miatt nem fognak eszünkbe jutni a frappáns válaszok. Ha azonban nem engedjük, hogy a katasztrófagondolatok elhatalmasodjanak rajtunk, hanem arra gondolunk, hogy ez egy jó lehetőség megmutatni magunkat, akkor lehet utóbb magunk is elcsodálkozunk rajta, mi minden eszünkbe jutott, mennyire humorosak voltunk és folytathatnánk a sort, a lényeg, hogy jobban teljesítünk, mint általában.szo3.jpgA szorongás egyébként

az élet természetes mellékhatása.

Vannak olyan helyzetek, amikor mindenki szorong: egy-egy nagyobb megmérettetés, mint a vizsga vagy kiállni nagyobb közönség elé előadni, vagy váratlan nagy megterhelést jelentő élethelyzetek, mint a természeti katasztrófák, balesetek. És vannak olyan emberek, akiknek alacsonyabban van a küszöbe, és nem csak akkor kezdenek szorongani, ha 500 ember elé kell kiállni és valamit mondani, hanem akkor is, ha a boltban az eladótól kérni kell egy csomag zsebkendőt, mert a polcról elfogyott. Ebben (is), az egyéni érzékenységben minden ember különböző. 

Szerző, vendégblogger:

dr. Séllei Beatrix (pszichológus, egyetemi adjunktus)

képek: Pinterest

A bejegyzés trackback címe:

https://szubkult.blog.hu/api/trackback/id/tr7813900728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mbazs 2018.05.13. 00:20:45

Én már rég rájöttem arra, hogy akkor vagyok leginkább szorongásra hajlamos, ha rosszul táplálkozom (pl nehéz, ócska kaják); alkoholtól, cigitől nagyon ideges tudok lenni; s persze az említett mozgáshiánytól, a rendetlen alvástól. Ha mindezeket rendesen csinálom, akkor semmi gond. Tehát szerintem ez az egész nagyon függ az anyagcserétől, kiegyensúlyozott életmódtól. Állítom legtöbben ilyenek miatt idegbetegek, mivel biológiai gépek vagyunk. Ha rossz a benzin, nincsen karbantartás, akkor bizony rángat a motor és rosszul megy az autó.

nmi_nmi 2018.05.13. 10:58:52

A légzés megnyugtatása egészséges embernél is fontos és működik; tüdő- és szívbetegeknél meg extrém módon fontos. Az ijedtség kapkodó légzéshez vezet, az meg a szorongás fokozódásához és nagyon gyorsan fulladásos élménybe torkollik az egész. Magam is megtapasztaltam ezt, és az ilyen témájú blogomon

szuszogoblog.hu/

sok hozzászólás érkezett COPD betegektől tanulságos pánikos és szorongásos történetekkel. A betegek nagyon kézzelfoghatóan tapasztalják meg test és lélek egységét...

sityak 2018.05.13. 21:06:25

Póbáltam nem egyszer ilyen helyzetben az állandóan javasolt légzéstechnikát. Soha nem vált be.

whale 2018.05.13. 21:52:30

Cipralex és kész.

Hórukk 2018.05.13. 23:17:12

A szorongás más, nem azonos a szorongás következtében - esetleg, gyakran - megjelenő testi tünetekkel, ahogy azt a cikk állítja.