A B1 blog kult rovata



4 megszívlelendő szokás a stressz ellen

2018. június 17. - drselleibeatrix

Az ember mindennapjai több-kevesebb stresszt tartogatnak. Ha úgy érezzük túl sok a stressz, akkor itt van 4 olyan szokás, aminek a segítségével csökkenthető a stressz kialakulásának a valószínűsége. Próbálja ki, hetente egyet és egy hónap múlva nézzen majd vissza az eredményre.st1.jpg

1. Építsen a mindennapjaiba egészséges szokásokat

Íme néhány példa!

A testmozgás például nem csak jót tesz a fizikális egészségnek, hanem segít a feszültség levezetésében és boldogsághormonok is termelődnek egy intenzív edzés alatt.

Fontos odafigyelni a táplálkozásra: stresszes időszakban több kávé fogy, hajlamosabbak vagyunk gyorsétteremben enni - ezek nem segítik elő a szervezet védekezését és kitartását a stresszel szemben. A zab, az olajos magvak, az avokádó és a citrusfélék azonban segítenek a szellemi frissesség megőrzésében. Időnként egy kocka étcsoki is belefér még.

A kattogó gondolatok megnehezítik az alvást, pedig a kipihentség a stresszel való megküzdés fontos eleme. S a kör ráadásul önrontó: minél fáradtabbak vagyunk, annál inkább érezzük a kisebb megterheléseket is nagy problémának.

2. Foglalkozzon olyan dolgokkal, amik örömet okoznak

Ha már a környezet sok kihívást állít elénk, és kevés pozitív visszajelzést kapunk, akkor érdemes saját magunknak pozitív légkört teremteni. Az olvasás, a hobbitevékenységek jó töltődést jelenthetnek. De érdemes kipróbálni néhány okos eszköz- és internetmentes napot is.

Másik oldalról fontos, hogy ne hanyagoljuk el magunkat: időnként vegyünk egy forró fürdőt lazításképpen vagy menjünk ki a természetbe.

3. Maradjon jelen

Ne hagyjuk a gondolatainkat folyamatosan elkalandozni, hanem az adott tevékenységünkre figyeljünk. Ne törjük a fejünket a jövőn és ne rágódjunk a múlton. A jelenben, a nagy katasztrófák kilátásba helyezése nélkül sok stresszforrás jóval kisebbnek tűnik. 

Ha kell, relaxáljunk, tudatosítsuk a légzésünket és mindig hozzuk vissza, fókuszáljuk a figyelmünket.

4. Küzdjön a stressz ellen fiziológiai szinten is

Bolondítsuk meg a megborult hormonegyensúlyt mi magunk, hogy inkább endorfinok termelődjenek. Nevessünk sokat, ha ehhez idióta videókat kell néznünk, akkor úgy. Vagy hallgassunk zenét hangosan, énekeljük és táncoljunk, mintha nem látna senki. És végül a gondoskodás, a törődés is jót tesz: ne hanyagoljuk el a családunkat vagy a kisállatainkat akkor, amikor épp rosszul érezzük magunkat. Ha odafigyelünk rájuk, szeretetet adunk, akkor ezt hatványozottan fogjuk visszakapni.

Az a titok, hogy nincs titok. A fenti tippek egytől-egyig hétköznapi szokások, amikről nem szabad a nehéz periódusokban sem elfeledkezni. Sőt, akkor kell őket a leginkább használni.

Szerző, vendégblogger:

dr. Séllei Beatrix (pszichológus, egyetemi adjunktus)

(kép: Pinterest)

A bejegyzés trackback címe:

https://szubkult.blog.hu/api/trackback/id/tr7014052780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kong.Kinga 2018.06.18. 10:36:37

"Építsen a mindennapjaiba egészséges szokásokat"
Ez plusz strasszforrás. jaj nem étkezem elég egészségesen!

Ami nekem megy:
- testedzés, mozgás, séta (valóban endorfin), lehetőleg a stresszforrástól (család, munka, partner) külön
- sör, fröccs: lelazít agyilag, kikapcsol (töményt, ócska alkoholt inkább nem ajánlom)
- ezek után lehet nagyot aludni
- ne olvasgass politikát, vagy más bosszantó, zaklató témát elalvás előtt

FlybyWire 2018.06.18. 11:08:49

MegszívELEndő, nem -lelendő.

Mattersdorf 2018.06.19. 08:11:41

@Kong.Kinga:
"- sör, fröccs: lelazít agyilag, kikapcsol (töményt, ócska alkoholt inkább nem ajánlom)
- ezek után lehet nagyot aludni"

Egyenes út az alkoholizmus felé!

cselaxi 2018.06.20. 14:27:41

Kézikönyvtár - A magyar nyelv értelmező szótára - M - megszívlelendő

megszívlel [ë-e] tárgyas ige -t, -jen [ë]
1. <Tanácsot, intelmet> fontolóra véve, helyesnek, követendőnek ítél, és magatartásában alkalmazkodik hozzá. Megszívlelte az intelmeket, a tanácsot.
2. (ritka) Megszívlel vkit: (jó lélekkel) elviseli vkinek a jelenlétét, békességben megvan vkivel.  Egy kosár ürmös borral kedveskedett… az apja [a felügyelőknek], és kérte őket, hogy szívleljék meg nyáron is Idát maguk között. (Gárdonyi Géza)
megszívlelés; megszívlelhető; megszívlelő; megszívlelt; megszívleltet.

"Megszívelendő" NINCSEN a szótárban.

cselaxi 2018.06.20. 14:29:18

@FlybyWire: ...rossz helyre menta válasz, ld. feljebb.

FlybyWire 2018.06.20. 22:49:27

@cselaxi: Valamivel összekevertem, van ilyen.
A menta klassz, nálunk is nő a kertben vadon ezerrel, így már csak lime és fehér rum kell a mojitohoz :D