A B1 blog kult rovata



Az intelligencia nem elég a sikerhez

2018. június 23. - drselleibeatrix

Ha nagyon röviden és tömören szeretnénk megmondani, akkor - Méreit idézve - intelligencia az, amit az intelligenciatesztek mérnek. De mit is mérnek pontosan ezek a tesztek? És miért gondolják még ma is sokan, hogy az intelligenciahányados mindent megmond az emberről?very_intelligent_1.jpg

Az intelligenciahányados, azaz az IQ körüli hype-ot azonnal lehűti, ha végiggondoljuk, hogy az első intelligenciatesztet a francia Binet és Simon azért dolgozták ki az 1900-as évek elején, hogy az iskolai oktatásra alkalmatlan gyermekeket ki lehessen szűrni. Azaz gyakorlatilag egy olyan tesztet dolgoztak ki, ami az iskolai előmenetelt jósolja meg. És ez a mai intelligenciatesztek zömére is igaz. 

Az a népszerű elképzelés, hogy az iskolai sikeresség (és az IQ) megmutatja, hogy valaki mennyire lesz sikeres az életben úgy a '80-90-es évekig tartotta magát. Ezért is kutatták oly sokan az intelligenciát, számos elmélet és több teszt is született ez alatt a szűk 100 év alatt. Mi van ezekben a tesztekben?

Van egy általános mutató, ez az IQ, azaz az intelligencia hányados, ami az életkor függvényében megmutatja, hogy valaki mennyire jó olyan specifikus képességekben, mint az emlékezet, az általános ismeretek, a logikus következtetés, a szókincs és különféle nonverbális képességek. Az egyes tesztekben lehetnek ennél specifikusabb képességmérések is, mint a számolás. Ezek a képességek elsősorban az emberi információfeldolgozás minőségét és gyorsaságát mutatják meg. Ezért lehetséges az, hogy a magasabb IQ jobb iskolai előmenetellel jár együtt. De az életbeli sikerességhez ennél azért több kell. 

Vannak olyan intelligenciakutatók, akik ezért a praktikus intelligenciát is beveszik a modelljükbe, vagy éppenséggel a zenei és szociális intelligenciát is. 

A mai legismertebb és leggyakrabban használt intelligencia tesztet David Wechsler dolgozta ki, mind gyerekek, mind felnőttek számára és ezt adaptálták a magyar viszonyokhoz. Ez a teszt vizsgálja:

  • a verbális megértést (azaz például az ember szókincsét),
  • az érzékelési képességeket (azaz például mennyire ismeri fel valaki, hogy mi hiányzik egy képről),
  • a munkamemóriát (azaz például azt, hogy mennyi számot tud valaki megjegyezni)
  • és a feldolgozási sebességet (azaz például milyen gyorsan tud valaki átkódolni egy jelhalmazt megadott minta alapján).

De ez az IQ-teszt is elsősorban arra jó, hogy az iskolai előmenetelt megjósolja. Ha a gyors feldolgozó képességhez és alkalmazkodáshoz nem társul egyfajta lassúság, amit a szociális környezet jelzéseiből merítünk. 

És mindezeken túl miért nem érdemes abban hinni, hogy IQ eldönti a sorsunkat? Az intelligencia, úgy tűnik, olyan képesség, ami a génjeink által meghatározott, velünk születik és kőkemény gyakorlással is legfeljebb csak keveset fejleszthetünk rajta. S mégis mennyi olyan embert látunk magunk körül, akiknek nem éppen 130-as az IQ-ja, mégis nagyon sikeresen boldogulnak? Jó megmérni egyszer, hogy mennyire vagyunk intelligensek, de nem érdemes erre alapozni az önképünket.

Szerző, vendégblogger:

dr. Séllei Beatrix (pszichológus, egyetemi adjunktus)

(kép: Pinterest)

A bejegyzés trackback címe:

https://szubkult.blog.hu/api/trackback/id/tr6214066069

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Egely kerék egy drága szélforgó 2018.06.25. 13:01:45

Az Egely kerék, a feltalálót idézve; "játékszer".A banális tévedésen túl, a tények alapján valóban az, csak az. A kereket nem az életenergia, hanem a levegő mozgatja. (tanulmány, Bp., 2000.09.19. - képekkel, linkekkel kiegészítve 2012.05.23.)   Bizto...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

theus 2018.06.24. 14:45:29

Pár hónapja volt alkalmam egy IQ-teszt kitöltésére.
A Mensatól jött egy elég idegesítő pasas, ő azt mondta, kb 54%ban örökletes az IQ a maradik pedig fejelsztés kérdése.
A tesztek abból álltak, hogy ki kellet találni, hogy a lehetőségek közül, mi lehet a 9. ábra.
Szerintem nem működik a teszt, mert elég jó eredményt értem el, úgy, hogy nem is igazán tudtam figyelni. Sosem tűnt fel, hogy én ennyivel okosabb lennék másoknál. A Mensába nem léptem be, mert ahogy a pasas elő adta kissé szektásnak tűnt a dolog.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.06.24. 15:26:00

IQ tesztekkel nem lehet okosságot mérni, csak butaságot.
Arra is használták először. A seregből szűrték ki vele a teljesen debileket.
Okosság mérésére azért alkalmatlan, mert a teszt írók "okossága" a max.
Ha valaki okosabb nálunk simán nem jó. .... és könnyű okosabbnak lenni.

Tehát nagyon hülyének kell lenni annak, aki IQ teszteket töltöget ki.
Nekem tiltja a vallásom:-)

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.06.24. 15:30:53

Legutóbb és utoljára kb. 30-35 éve töltöttem ki egy IQ tesztet, ahol nem ismerte a teszt író, hogy van pb gázzal is üzemelő hűtőszekrény. Lásd lakókocsikban ilyenek vannak. Kakukktojásos kiválasztás volt és a tesztíró és a tesztkészítő is egy unintelligens hülye ember. Aki még akkor sem fogta fel, hogy rossz a feladatok nagy része, amikor ezt már feltártam nekik.

ArriMedes 2018.06.24. 15:35:29

gyerekeknek-fiataloknak van értelme, felnőttként már inkább csak szórakozás ilyen teszteket töltögetni

munkanélküli informatikus 2018.06.24. 15:37:21

"Az intelligencia nem elég a sikerhez"

Az intelligencia nemhogy a sikerhez kevés, Magyarországon az intelligencia értéke nulla. 150-es IQ nemhogy ahhoz kevés, hogy lediplomázz, már eleve fel sem vesznek sehová a felsőoktatásba, ha csak intelligens vagy. A felnőttkorban sem ér semmit önmagában, mert nem létezik olyan munkahely, ahol a jelentkezőktől csak magas IQ-t kérnek. Általánosságban elmondható, hogy ha a magas IQ-n kívül semmi másod nincs, az a csak arra elegendő, hogy egész életedben nyomorogj.

munkanélküli informatikus 2018.06.24. 15:41:54

@TanNé: Az azért jelez valamit, ha a tesztet kitöltő öt másodperc alatt old meg egy feladatot, amit a teszt készítője fél nap alatt dolgozott ki ;)

munkanélküli informatikus 2018.06.24. 16:04:50

Egy példa: ma Magyarországon kvázi éhezik több tízezer igen magas intelligenciájú ember, akik valószínűleg könnyedén tudnának megoldani akár nehéz informatikai feladatokat is. Ugyanakkor állítólag óriási hiány van informatikusokban, ez a két dolog mégsem fogja kioltani egymást, jól ismert okok miatt.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.06.24. 16:22:10

@TanNé: IQ tesztben nincs olyan kérdés, hogy mivel működik egy hűtőszekrény

dr utcai arcos 2018.06.24. 17:14:42

@eßemfaßom meg áll: Reméljük fizetni nem kellett neki érte. Háháháháááá.

czerka 2018.06.24. 17:16:13

Átlagnál magasabb az IQ-m, de nem Mensa szint. Az ismeretségi körömben azok érvényesültek nagyon jól (anyagilag), akik gátlastalanok, törtetők voltak, jól helyezkedtek. Diploma se nagyon kellett nekik. A másik jól érvényesülő típus az ismerőseim közt az átlagnál picit intelligensebb arc, aki kurrens vagy hiányszakmában dolgozik.
A legintelligensebb ismerőseim vergődnek, mint a partra vetett hal. Pákapcsolatot nehezen tudnak kialakítani, egyetemen ezerféle dologgal foglalkoztak (míg a síkbuta évfolyamtársnőik beseggelték a könyvet). Egy élmény velük beszélgetni, de a magas IQ sajnos bizonyos embereknél nagyon nem segíti elő a sikerességet. Van köztük lusta is. Van olyan, aki intelligens, de biológus-ökológusnak állt, ennek megfelelően nem veti fel a pénz.

A babér az atlagos képességű, de kitartó, seggelő, könyöklő embereknek terem.

xyyyxyxyyxyxyyx 2018.06.24. 18:09:50

@TanNé: "30-35 éve töltöttem ki egy IQ tesztet, ahol nem ismerte a teszt író, hogy van pb gázzal is üzemelő hűtőszekrény"

Nem lehet, hogy valami gázszerelő-szakmunkásképzőbe jártál, és a végén a vizsgáznod kellett, csak már régen volt, és ezt kevered az IQ-teszttel?

különvélemény 2018.06.24. 18:20:12

@theus:
A mensa a legnagyobb kamu a világon, intelligens ember nem klikkesedik, nem csinál magának elit klubbot, ahova tesztekkel lehet bejutni.

különvélemény 2018.06.24. 18:29:15

Az intelligencia elvileg problémamegoldás kellene hogy legyen, tehát MacGyver szerű talált tárgyakból megoldom a problémát típus.

A tesztek nem ezt mérik, annak elvileg nyelv semlegesnek kellene lennie, és nem tartalmazhatna matematikát egyáltalán az alapműveleteken kívül.
Olyannak kellene lennie, ha a jelrendszerünket elmagyarázzuk egy elzárt törzs tagjának, ő is megértse az összes feladatot.

Sztyepan Asztahov 2018.06.24. 18:47:35

Jó kis közhely ez az írás is.

A matematikai, logikai intelligencia önmagában tényleg kevés. (bár azért nagyon jó, hogyha valaki okosabb mint a többi)
Szükség van az életben még ún. érzelmi intelligenciára is, hogy az ember tudjon bánni a többi emberrel. Senki nem fog egy informatikai cégnél egy szűz, szemüveges halk kis kockát (aki a pólót betűri a nadrág alá) kinevezni programozói csoportvezetőnek, hiába tudja leprogramozni a legbonyolultabb eljárásokat, mert a többi úgysem hallgatna rá sohasem, meg ő sem tudna vezetőként viselkedni, mikor az alapvető emberi kapcsolattartás is a nehezére esik. (tudom kicsit szélsőséges a példa)

Közhely az is, hogy a szorgalmas átlagos ember felé tud emelkedni a lusta nagyon intelligens embernek.
Szükség van szerencsére az életben is.

De szerintem azért jó hogyha okos az ember, én irigyeltem azokat akiknek tanulás nélkül mindig meg volt a jó jegy az egyetemen. Ők többségében az életben is hasítanak.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.06.24. 18:52:05

@különvélemény:Az igazi IQ teszt pont olyan amilyet elvársz. A fészbukos IQtesztapp ami a megosztói között kisorsol egymillió $-t nem ez a kategória

Szalay Miklós 2018.06.24. 19:06:14

Egy elemző írás arról, hogy hányféleképpen lehet okos vagy buta valaki, ki a zseni, a tehetség és a bölcs:

egyvilag.hu/temakep/038.shtml

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2018.06.24. 19:13:26

Az intelligencia a köztudatban úgy jelenik meg először, hogy ki mennyire ismeri a „varázsszavakat: „a sajnálom, a bocsáss meg, a köszönöm és a szeretlek.” Valóban fontos a logikus gondolkodás, a fizikai és a matematikai folyamatok megértése. De az emberi „megértés” az elfogatás, az empátia, amelyek „csak” EMBERI tulajdonságok vajon mennyire jellemezhetők a klasszikus IQ mutatókkal. Esetleg ezekkel összefüggésbe hozhatók a teszteken mért adatokkal?

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.06.24. 19:14:35

@xyyyxyxyyxyxyyx:

Nem. Csak kb 3 diplomám van, de minek? Az IQ tesztek is fejlődtek, változtak és sokféle változatuk létezik. Nem kell sok IQ ezt tudni, csak olvasgatni elég. Szóval maga az IQ fogalom is egy parasztvakítás.

@czerka:

Pontosan látod a lényeget. Sőt a zseni, a szuper tudós, és sok más fogalom nagyon más és mást fed le. ... de mint írtam az IQ és az IQ tesztek parasztvakítások. Általában memóriára és némi alap kombitanórikára építenek. Bonyolultabb kérdéseknél elvéreznek.

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2018.06.24. 19:15:39

@eßemfaßom meg áll: az is egyfajta IQ-ra vall, ha valaki hisz ezekben, ráadásul még meg is osztja:)))

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.06.24. 19:19:29

"De ez az IQ-teszt is elsősorban arra jó, hogy az iskolai előmenetelt megjósolja."
Még arra se. Sokkal több múlik a szorgalmon és önbizalmon. Hiába zseni valaki, ha lusta, vagy begörcsöl a vizsgán.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.06.24. 19:21:16

@Jumbóka:

Akik ezt kitalálták azért nem hülyék teljesen, mert valóban jó üzleti vállalkozás pénzért semmit sem érő "okosság okleveleket" osztogatni. Sok hülye van, aki ezeket kitölti, sőt pénz is ad érte, hogy kitölthesse. Kb a papok középkori megbocsájtó bucsu-céduláik pénzért való árulása színvonal.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.06.24. 19:30:06

@eßemfaßom meg áll:

Nem is azt írtam. Kakukk tojás, tehát mi az ami hasonló és mi lóg ki belőle és miért jellegű teszt részlet volt, amiről írtam.

Egyébként kb az első gépkocsi vezetési egészségügyi tesztek is kb ilyenek voltak. Az azóta már PDH meg ilyen olyan külföldi egyetemen is tanító egykori sororvos sorkatona társam megbukott az eü kérdéseken. Miért? Mert túl okos volt a kérdéssor összeállítóihoz képest.

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2018.06.24. 19:37:27

@TanNé: Abszolút egyetértünk! Sőt még tudom fokozni. Ahogy a mai „modern” társadalmunk butul (hülyül) egyre inkább előtörnek azok, akik ezt kihasználva pénzre tudják váltani ezt a „remek” negatív irányvonalat. Még az is joggal merül fel, hogy egyesek „segítik” is ezt a folyamatot.

Látens Inszinuáció 2018.06.24. 19:40:47

Nem szeretnék külön minden olyan embernek írni, aki a frusztrációját abban vezeti le, hogy ledegradálja a MENSA-t, illetve az intelligens embereket, ezért mindenkinek szól az alábbi hozzászólásom.

Először is. Még mindig 149-es IQ-val rendelkezem, bár 54 éves és rákos beteg vagyok.
Például éppen a magas intelligencia segített hozzá, hogy évek óta harcoljak a rák ellen.

De tovább megyek. Anno 1963-ban olyan helyre tett le a gólya, ahová nem kellettem, így 19 évig voltam állami gondozott. És éppen a magas intelligenciámnak köszönhettem, hogy ma nem drogos, alkoholista, családot verő, vagy éppen bűnöző életet, hanem - bár rokkant vagyok , mégis - dolgozom, és tisztességes életem van, ami sajnos az akkori intézeti társakról ezt nem lehet elmondani.

Sok olyan helyzetbe kerültem életem során, ahonnan éppen a magas IQ segített ki a bajból.
Négy alkalommal kezdtem szó szerint mindent a nulláról- azaz lakás, család, munka, és egzisztencia hiánya -, mégis talpra álltam, ami intelligencia nélkül nem ment volna, ezt bátran állíthatom!
Vajon ezt hányan állíthatják magukról?

A jég hátán is megélek, mert megtanultam használni a magas intelligenciát.
Ugyanis az nálam nem arra való volt, hogy gazdag és magas rangú ember legyen belőlem, hanem arra, hogy túléljek annyi megpróbáltatást, amennyi még tíz embernek is sok lett volna.
A gond inkább azzal van, hogy a magas IQ az én esetemben inkább rossz, mint jó.
Mert ennek köszönhetem, hogy örök lázadó voltam, hogy nem tűröm magam körül az idióta embereket. Ezért bár nincs barátom, mégis jól érzem magam a bőrömben, mert ahogy a nagy klasszikus is mondta, "Ember, ha barátra vágysz, végy magadnak egy kutyát!"
Kívülről és abszolúte rezignáltan szemlélem e világot, és leszarom, hogy mások mit gondolnak rólam.
"Alterius lucra dolet invidus ut una damna."

Ennyi.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.06.24. 19:42:26

@Jumbóka:
Aham, szinkronban vagyunk. Sőt az igazi tudósok azt is kimutatták már, hogy a legtöbb IQ teszt unalmas hülyeség egy igazán okos ember számára. Az igazán okos emberek elunják és értelmetlennek tartják.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.06.24. 19:45:13

@Látens Inszinuáció:

Írd át az "IQ" -> "Istenre" és már kész is egy szektás vallás-károsult vallomása. :-)
Nem azt írtam ezzel, hogy te az lennél, de próbáld csak ki, mondjuk a szöveged első harmadánál.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.06.24. 19:51:09

@Látens Inszinuáció:
Ez nem frusztráció, hanem egy tény. Az IQ nem sok mérhető dologgal korrelál. Se az iskolai eredményeket nem jelzi jól előre, se az anyagi sikert, se a párkapcsolatit.

különvélemény 2018.06.24. 20:02:02

@Látens Inszinuáció: "ledegradálja a MENSA-t, illetve az intelligens embereket"

A kettőt ne vonjuk össze, a mensa sznobok gyülekezete, az intelligencia meg jórészt veleszületett, tehát nem szokás ledegradálni.

"mert megtanultam használni a magas intelligenciát."
Ez valami ezoterikus duma? Mi az, hogy megtanultad használni az agyad? Van aki nem használja az agyát, ergo agyhalott?

"rákos beteg vagyok."
Teljesen irreleváns a témában.
Ellentmondás: "és leszarom, hogy mások mit gondolnak rólam"

"19 évig voltam állami gondozott."
Teljesen irreleváns a témában.
Ellentmondás: "és leszarom, hogy mások mit gondolnak rólam"

""Alterius lucra dolet invidus ut una damna.""
Hogy tudsz egy mondatot latinul, vagy kigugliztad, teljesen irreleváns a témában.
De legalább sznobizmus.

"túléljek annyi megpróbáltatást, amennyi még tíz embernek is sok lett volna."
Ónsajnáltatás.
Ellentmondás: "és leszarom, hogy mások mit gondolnak rólam"

faszpinageci 2018.06.24. 20:29:18

@különvélemény: "A mensa a legnagyobb kamu a világon, intelligens ember nem klikkesedik, nem csinál magának elit klubbot, ahova tesztekkel lehet bejutni."

:D :D :D Mindig nagyon vicces, hogy mit gondolnak a primitív bunkók az intelligenciáról.

különvélemény 2018.06.24. 20:48:14

@faszpinageci:

A mensara gondoltál? Az tényleg vicces, de én nem illetném őket ilyen jelzőkkel.

igazi hős 2018.06.24. 22:36:00

@Lord_Valdez: "Az IQ nem sok mérhető dologgal korrelál. Se az iskolai eredményeket nem jelzi jól előre, se az anyagi sikert, se a párkapcsolatit. " Úgy tűnik, nem érted a korrelál szó jelentését. Ugyanis az IQ ha nem is határozza meg, de szoros kapcsolatban van az első kettővel, azaz ha a többi körülmény azonos, akkor a magas IQ jellemzően jobb iskolai és anyagi eredménnyel jár. (Pontosítok, hátha nem ugyanazt gondoljuk: iskolai eredmény alatt a közép és felsőoktatást értem elsősorban.) A párkapcsolatot nem tudom miért vetted bele, akár a rajzkészséget vagy futógyorsaságot is írhattad volna, pont ennyire releváns.

Látens Inszinuáció 2018.06.24. 23:27:53

@különvélemény:

Na pont a te fajtádat rühellem a legjobban, mert nem látod át a dolgokat.
Egysíkú, konformista agyad és életviteled van, ez jól látszik a politikai blogokban történő hozzászólásaidból. Nekem viszont az intelligencia éppen abban segít, hogy a magadfajtákkal szóba sem állok. Jól látszik az is, hogy csak úgy süt belőled a rosszindulat! Nem gugliztam ki semmit, hanem latin-magyar gimnáziumba jártam, és ott tanultam meg a nyelvet. Régésznek készültem, de a hozzád hasonlóan kisebbrendűségben szenvedő és frusztrált Nevelőotthoni igazgató keresztbe tett.

"Video barbam et pallium, philosophum nondum video.'

Ennyi.

Hórukk 2018.06.25. 01:03:20

Az intelligencia egy dolog, ami jó ha van, egy tényező, ami az iskolai sikereket jobban, az életben elért sikereket kevésbé jelzi előre. Számos más pozitív (szorgalom, jó szociális készségek, stb), negatív (gátlástalanság, megalkuvásra való hajlam, stb.) és semleges (külső, egészségi állapot, stb.) tulajdonság befolyásolja azt, hogy végül ki hogyan érvényesül az életben. Egy ideális társadalomban inkább az intelligenciával és a pozitív dolgokkal korrelál a karrier, míg a kevésbé igazságos társadalmakban egyre inkább szerephez jutnak a negatív tulajdonságok mint a karrier meghatározó tényezői. Ezzel együtt a magas intelligencia még egy bűnözői társadalomban is előnyt jelent.
A hozzászólásokat olvasva, akik lekicsinylik a mért intelligencia jelentőségét, vagy arra panaszkodnak, hogy magas IQ-juk ellenére is sikertelenek, azok lényegesen több helyesírási hibát is vétettek a hozzászólásaikban. Ez számomra azt jelenti, hogy vagy kevésbé intelligensek, vagy egyéb hiányosságaik gátolták az iskolai és karrierbéli sikerességüket.

pizo 2018.06.25. 04:31:37

@munkanélküli informatikus: "Egy példa: ma Magyarországon kvázi éhezik több tízezer igen magas intelligenciájú ember, akik valószínűleg könnyedén tudnának megoldani akár nehéz informatikai feladatokat is. Ugyanakkor állítólag óriási hiány van informatikusokban, ez a két dolog mégsem fogja kioltani egymást, jól ismert okok miatt."

Mi az az ok?

Zoli

pizo 2018.06.25. 04:43:00

@különvélemény: @Látens Inszinuáció: "Sok olyan helyzetbe kerültem életem során, ahonnan éppen a magas IQ segített ki a bajból."
A magas IQ nem pont arra lenne jó, hogy ne kerüljél ilyen helyzetekbe? Tudod, a más kárán tanul az okos szólásra gondolok. Csak kérdezem, mert én nagyon buta vagyok a 85-ös IQ-mmal.

Zoli

nland 2018.06.25. 05:10:12

A MENSA-t (emberiség 2%-a) nem kell fikázni....azok teszik sokszor akiknek nem sikerült elérni a szintet, avagy nem találkoztak még ilyen emberekkel...arról nem is beszélve, hogy a magas IQ pont úgy
rendelkezik hátrányokkal is, mint előnyökkel

Az IQ-t is úgy kell kezelni, mint egy alapképességet.
Magas IQ-val hamarabb látsz át egy feladatot, sokkal gyorsabb vagy a többi embernél a gondolkodásban és a feladat/problémamegoldásban is.
Olyan helyen is meglátod a megoldást, ahol a többiek még a problémát se látják.

Ennek hátránya az, hogy mivel a többiek nem látják és értik meg (max. ha sok időt rászánva fáradtságps munkával utánajárnak) a nézőpontodat általában a magas IQ egy társadalmi elszigetelődéssel és következésképp individualizmussal - leegyszerűsítve -> "nekem van igazam, de nem értik"-el jár.

Így a magas IQ vagy zárkózottá tesz vagy makaccsá, hogy védd az álláspontodat, hiszen "igazad van, de nem látják", mindkettő elszigetel, és mivel a köznyelvben használt 'siker' kulcsa a társadalmi elismertség elég nehéz CSAK magas IQ-val 'sikeresnek' lenni...

A kommunikáció, mint +képesség nélkülözhetetlen hozzá...hogy megértesd,mit hogyan gondolsz és láttasd azt amit meg akarsz mutatni...

A magas IQ ajándék és értékes tulajdonság, mint ahogy a kézügyesség is vagy a zenei érzék, vagy akár az empátia is....

különvélemény 2018.06.25. 06:53:34

@Látens Inszinuáció:

Érvelési hibáid:
Argumentum ad hominem
Ignoratio elenchi
Argumentum ad misericordiam

Hármat összegyűjteni egy rövid kommentben szép teljesítmény.

Senkit sem érdekel miért tudsz latinul, az az érdekes, hogy kényszerét érzed egy magyar nyelvű blogban, hogy villogtasd a tudásodat.

különvélemény 2018.06.25. 07:08:46

@nland: "A MENSA-t (emberiség 2%-a)"

Nem, a mensa-nak 140 ezer tagja van világszerte, saját bevallásuk szerint.
Az még a magyar lakosságnak sem 2%-a.
Ne keverjük bele a világ, intelligencia szerinti felső 2%-át.

"nem kell fikázni."
A mensanak már az indulása is röhejes, intelligens emberhez nem méltó alapelvek mentén történt:

Részlet a mensa.hu-ról:
"Először arisztokratikus társaságot akartak kialakítani, afféle királyságot, amelyben az alapítók uralkodnak. Még „királynőt" is választottak, szigorúan csak szépsége alapján. Ekkoriban nem sokat adtak a demokráciára, úgy vélték, 600 főnél be kell zárni a kapukat és szinte szabadkőműves páholyként akartak tevékenykedni"

Mint írtam, intelligens ember nem klikkesedik, nem alakít ki elit klubbot, nem képzeli magáról, hogy felsőbbrendű, nem vesz részt önfényező összejöveteleken.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2018.06.25. 07:22:52

@igazi hős:
Nagyon is értem, hogy mit jelent a korreláció. Te nem érted, hogy az előrejelez nem azt jelenti, hogy meghatároz.
És, nem, nem igazán jelzi előre. Hogy mást ne mondjak, a kutatók, akik közt eléggé sok kimondottan intelligens ember található, szinte éheznek. A legnagyobb elmék rosszul fizető állásokban landolnak.

Az, hogy "ha a többi körülmény" jól hangzik, de laboron kívül értelmezhetetlen.

Baromi egyszerű: mert biológiai értelemben a siker az utód hátrahagyása.

@pizo:
Az az ok, hogy a kutatói pályák jellemzően baromi rosszul fizetnek. A legtöbb egyetemi tanárnak másodállása is van, hogy megéljen.

kisqtya 2018.06.25. 07:28:20

Én 2x töltöttem ki IQ tesztet. Először 1997-98 körül, egy ezzel foglalkozó könyvben. Ott több teszt volt, és azok átlaga adta ki az IQ-t. Ott a legjobb értékem 114 volt, de az átlag olyan 111 körül jött ki. Másodjára pár éve töltöttem ki neten egy mensa-s tesztet, mit ad isten, ott is 111 jött ki :)) Tehát ennyi, én többet nem nagyon akarok kitölteni, 111 az IQ-m és pont. Épp az átlag felett vagyok kicsivel :)) Ez egyébként -sztem-látszik is a közegben, ahol én mozgok(többnyire alacsony végzettségű emberek), pl FB-on is jól lemérhető ez, ki milyen baromságokkal jön elő, megosztások, kommentek..

Exploiter 2018.06.25. 09:56:24

Na csak megírom ezt a menzát, megnézem, mit tudnak...

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.06.25. 11:42:20

@TanNé: "Kakukk tojás, tehát mi az ami hasonló és mi lóg ki belőle és miért jellegű teszt részlet volt, amiről írtam. "

Komoly IQ tesztben ilyen sincs. Szerintem te kitöltöttél egy 30 éve a Fülesben valami qvízt és arra emlékszel mint iqteszt.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.06.25. 11:46:44

@Látens Inszinuáció: "de a hozzád hasonlóan kisebbrendűségben szenvedő és frusztrált Nevelőotthoni igazgató keresztbe tett."

Valami varázslattal egész életedre eltiltott a felsőoktatástól?

Retek22 2018.06.25. 12:15:03

A menzások mind beképzelt sznob köcsögök. Vóltam egy ilyen tesztiráson és csak lehuzás az egész.
Pofára veszik fel az emebreket. Engem nem vettek fel pedig oksoabb vagyok sokkal mint az átlag.
Már az általánossuliban is okosab voltam a tanáraimnál. Persze eszt ők nem viseltékjól. Ezért fojton mekbugtattak. Szóval a magas iq inkább átok mint álldás. Az emberek irigykednek rád miatta.
Bármikor bealáznám szellemi párbajban bármejik menzást. De nem vettek fel mert túl jó voltam.
A magas iq amugy se jó semire. Eszt onnét tudom hogy hiába vagyok okos nem vayok gazdag. Hijába látom át az öszefügéseket meg a világpolitikéát. Ettöl nem fizet nekem többet a Csupor Jani.
És ha nem lesz egyenes a fal akkor aszt meg levonja tölem mert egy köscög.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.06.25. 13:00:43

@különvélemény:

Ezt írtad és teljesen egyetértek vele, mert így igaz.
"Mint írtam, intelligens ember nem klikkesedik, nem alakít ki elit klubbot, nem képzeli magáról, hogy felsőbbrendű, nem vesz részt önfényező összejöveteleken. "

Sőt maga az okosság (direkt nem írok intelligenciát) valahol ott kezdődik, hogy nem bugyuta kérdésekre válaszolunk, hanem mi magunk tudunk fontos kérdéseket megfogalmazni. Kissé viccesen például ilyeneket:
- Mi a luk anyaga?
- Miért hájasok a vízlovak, ha egyszer növényevők?
- Mik az ateisták legfőbb dogmái?
-Lehet-e "Istent" tudományosan meghatározni?

Másrészt ez az IQ önmagában egy baromság, amivel más szélhámosok is megpróbálkoztak már csak éppen nem IQ, hanem VQ változatával. Idézem:

"A mért értéket VQ-nak (vitalitás-kvóciensnek) vagy vitalitás hányadosnak nevezzük. Ez összehasonlító érték, amely azt mutatja, hogy az átlaghoz képest mekkora a mi pillanatnyi bioenergia szintünk. Míg az intelligencia hányadosnál (IQ) nincs nagy különbség két ember között (a mérése sem egzakt), a vitalitás érték pontosan mérhető és nagy különbségek lehetnek. Az intelligencia hányados értéke is befolyásolható egy-egy embernél. Fáradtság vagy idegesség lerontja, de azt tapasztalták, hogy kellemes zene hatására megnőhet az IQ érték. A vitalitás hányadost, a VQ értékét még több paraméter befolyásolja. .... Az alábbi táblázatban a csúcsidőben, tehát legjobb formánkban mért vitalitás hányados értékelését, összehasonlítását láthatjuk:"

egely-wheel-egely-kerek.blog.hu/2012/05/23/egely_wheel_energy_wheel

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.06.25. 14:41:26

Lenne azért egy fogadásom, hogy az IQ teszteket leginkább azok fikázzák akiknek nincs mailfiókjában egy "Ön elérte a jelen teszt maximumát, eredménye a mérési tartomány fölé esik." tartalmú kék mail a noreply@mensa.hu címről

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.06.25. 19:29:21

@eßemfaßom meg áll:
Értelmes ember nem fizet és nem megy el egy ilyen mérésre.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.06.27. 10:50:02

@TanNé: Értelmes ember tudja, hogy amit írtam az ingyenes és nem kell érte kilépni a házból.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2018.07.03. 13:05:21

Jé, megtaláltam az Embert Aki Nem Öregszik Csak az IQ-ja csökken

Látens Inszinuáció 2018.06.24. 19:40:47
"149-es IQ-val rendelkezem, bár 54 éves "

Látens Inszinuáció 2016.12.09. 07:53:19
"54. éves vagyok. (Egyébként nemrég magánszorgalomból ismét csináltattam IQ-tesztet, és még mindig 151 pont.) "

Látens Inszinuáció says: 2017. szeptember 10.

"54 vagyok, száznál is több barátnőm volt, akik között volt valódi
grófnő, manöken, színésznő és még vállatai igazgató is."