A B1 blog kult rovata



8 lépés az új szokások kialakításához

2018. szeptember 02. - drselleibeatrix

Tanulni és fejlődni sohasem késő. De mi kell ahhoz, hogy abból amit olvasunk egy könyvben vagy megtapasztalunk egy tréningen, valódi szokás legyen? Elmondjuk mi az a 8 lépés, ami a kipróbálás és a szokássá válás között van.47a5c08103bab2e7b44c7f1e593d5b5b.jpg

Nézzünk egy konkrét példát! Gyakran hallom, hogy egészségesebben, sportosabban szeretne élni valaki.

1. lépés: Dolgozzunk a cél elérésén egy meghatározott időben. Tehát azt mondom, hogy a szeptember lesz ennek a kezdőpontja. Szeptembertől sportosabban élek. Megtervezem a folyamatot: mikor, mit fogok tenni, például hetente kétszer elmegyek hajnalban futni, amíg a család alszik.

2. lépés: Legalább 1 hónapig tartsunk ki. Azaz minden héten teremtsük meg azt a 2 alkalmat, amikor futunk. 1 hónap szoktatási idő után a következő hónapban már könnyebben alakul az időpont megtalálása.

3. lépés: Az új szokást próbáljuk meg egy régi szokással összekapcsolni. Ha minden reggel leviszem a kutyát sétálni, akkor 2 (esetleg 3) reggelen ne a kutyának dobáljam a labdát, hanem ő fusson velem. Vagy ha igyekszem odafigyelni, hogy hetente párszor legalább egészséges reggeli kerüljön az asztalra, akkor legyen ez éppen a futós napokon.

4. lépés: Ne akarjunk mindent egyszerre, hanem adjunk időt arra, hogy apró lépésekben haladjunk. Lassú kezdés a heti 2 futással, aztán később heti 1 jóga, még később egészségesebb ételek. De mindig hagyjuk meg az időt, hogy a szokás berögződjön.

5. lépés: Készüljünk föl az akadályokra, mert mindig ezer dolgunk van és kifogásokat találni könnyű. Ne engedjük meg ezt magunknak. Legyenek előre gyártott válaszaink a kifogásainkra: például ezt magamért teszem vagy az a 30 perc úgysem számítana.

6. lépés: Osszuk meg a sikereinket másokkal.Így megerősítést, támogatást kapunk. Erre kiváló a szociális média. Vannak már olyan applikációk, amik rögzítik mennyit futottunk és azonnal meg tudjuk osztani az eredményt a facebook-on. A kapott like-ok emelik a dopaminszintet és extra örömöt okoznak, ami segít fenntartani és beépülni a szokást.

7. lépés: Jutalmazzuk magunkat, igenis jár egy kis öndicséret. Képzeletbeli vállon veregetés vagy egy új futó cipő. Az a fontos, hogy elismerjük magunknak is, hogy ez bizony teljesítmény és büszkék lehetünk magunkra. 

8. lépés: Tekintsünk az új szokásra, mint az életünk részére. Élvezetes dolog, örömöt okoz nekünk és tartsuk fenn. Ha néha 1-1 futás kimarad, nem tragédia, de azért törekedjünk a rendszerességre, mert így fogja egy idő után a szokás az életünkben épülve önmagát fenntartani.

A szerző egyetemi adjunktus, a pszichológia doktora

(Kép: Pinterest)

A bejegyzés trackback címe:

https://szubkult.blog.hu/api/trackback/id/tr7714199567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.09.03. 07:54:29

9. lépés: gágogjunk kevesebbet, ezzel elindulunk a ballibából emberré válás rögös útján.

kommentes nikk 2018.09.03. 09:39:31

@maxval balcán bircaman: te olyan vagy, mint a viccből az ember, akinek mindenről a p*na jut eszébe. Ezt most például hogyan a túróba kapcsoltad ide?

kormanyrud 2018.09.03. 10:01:25

@kommentes nikk: Úgy, hogy szerencsétlen paranoid skizofrén, mint Molnár F. Árpád.

Szarazinda 2018.09.03. 11:01:07

"A szerző egyetemi adjunktus, a pszichológia doktora"

Aztak***a. Melyik egyetemen? A populáris konyhapszichológia karon, nikibarbinak bloggolok tanszéken? Fordítsunk le valamit egy amcsi self-help könyvben, amit magánkiadásban adott ki egy guru dél Kansasben c. tantárgyat oktatja?

l_andras 2018.09.03. 12:05:42

@kommentes nikk: régi 3/3-as fideszes, ez a dolga, ezért kapja a pénzt.

Diorella Queen 2018.09.24. 08:28:45

A futás a legegészségtelenebb sportok egyike. Szétcseszi az összes ízületet és a szmogban futni nem túl okos dolog. Az erdőkben meg ott vannak a medvék.